Håller med Ann, så mycket nyttigt man får lära sig här!
Skitglas? ja, jag vet faktiskt inte om det är det jag har. Jag har numera bara glas som jag har köpt på loppis. Jag har fått dille på tunna glas, små och personliga glas. Numera har jag även färgade glas. (Tänk vad man kan ändra sig. Förr skulle det bara vara ofärgat och gärna klumpiga och stora som baljor.)
Den gråa hinnan har bara vissa ofärgade glas. Kanske är de av kristall? De har vackra 30/40-tals etsningar. Grogglas, förmodligen, men härliga mjölkglas. kostade skit och ingenting, men jag tycker mycket om dem.
Jag ska prova dyrt diskmedel nästa gång det blir aktuellt. Maskinsalt vet jag inte var jag skulle göra av. Min maskin är nog modell äldre. Man kanske kan hälla det rätt i maskinen? Sköljmedelsbehållaren har gått sönder så det använder jag inte längre.
Annelie påpekade att vi har kalk i vattnet hos oss. Med anledning av det skulle jag vilja fråga:
# är hårt vatten och kalkigt vatten alltid det samma?
# kalk måste ju ha med ph-värdet att göra: mkt kalk=basiskt, vad innehåller då "surt" vatten? (mitt sämsta ämne i skolan var kemi...)
# vilket är bäst att dricka, mjukt eller hårt vatten? Blir man åderförkalkad av hårt vatten?
# vilket är bäst mot benskörhet: mjölk eller kalkigt vatten?
# blir man åderförkalkad - men icke benskör - om man dricker mjölk?
--------------------
Eva i zon I
|