Erik du har gjort ett ovanligt kunnigt och fint arbete om sniglar. Undrar bara var du har fått uppgiften att igelkottar inte äter mördarsnigel för att den är seg. Med tanke på igelkottens vanliga diet samt de tänder den har så ställer jag mig frågande till att den inte skulle äta just mördarsniglar. Kan det inte ha mera att göra med att en igelkott som alla andra äter tills den är mätt. Som alla andra äter den förmodligen det som den tycker bäst om i det urval som finns tillgängligt på just den platsen. I den ena trädgården äter den sniglar i den andra inte några sniglar alls. Visserligen var mitt skinn inte så segt i min ungdom som det är idag men jag kan lova att igelkotten kunde bita hål i alla fall. Den sommaren jag var tio år hade vi en igelkott som vi matade varje kväll. Den var väldigt tam och lät sig klappas.Den kunde i slutet på sommaren äta tillsammans med katten och hunden i samma fat. En armbandklocka i present förändrade den snälla igelkotten totalt till ett huggande rovdjur. Klockorna tickade på den tiden och när igelkotten kom så pass nära så att en hörde tick-ljuden stelnade den till, lyssnade tre sekunder ändrade riktining och högg blixtsnabbt. Hugget tog två centimeter bredvid klockan och den släppte inte utan tog en liten skinnbit med sig. Den enda förklaring jag kan tänka mig till att den bet var att de snabba tick-ljuden påminde om hjärtslag hos de småbyten igelkotten tar. Kanske är det därför den av jaktinstinkt föredrar andra byten än sniglar om de finns. För inte har väl sniglar hjärta???? Min teori är en gissning så god som någon men jag kan garantera att vi tog av oss klockorna så fort vi skulle vänslas med igelkotten. Hälsningar Bettson
|