Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958
CITAT (amaira @ 17-03-2005, 18:51)
Visum är väl borttaget numera, eller? Pass behövs ju, den här nya varianten. Men annars? Vad är det som behövs?
Undrar amaria.
Det behövs inget mer än ett pass av den "nya röda modellen" som ska vara giltigt minst 6 månader efter din tillbakaresa. Visum är borttaget, men under flygningen till USA får man fylla i ett formular med persondata, vart, varför och hur länge man stannar. Detta formulär, som delas ut av flygpersonalen, tar sedan passkontrollen och registrerar mycket noggrant, tar ett foto och ett fingeravtryck/pekfinger. Med andra ord det kan ta lång tid i passkontrollen. Vid minsta fel - som jag råkade göra med att skriva efternamn och förnamn på samma rad - finns ingen förståelse utan man måste fylla i ett nytt formulär och stå i kö en gång till
Kontrollen vid hemresan är inget kul den heller Eftersom jag har ett knäskydd med metallskena som inte gick igenom metalldetektorn kollade man allt mitt handbagage mycket mycket noggrant. Plockade upp allt på bordet och då menar jag verkligen allt.
jag reste i förra veckan så sedan dess har nog inget ändrats.
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...