Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp fler att överleva torkans tragedi
          Posse
          Inlägg 19-03-2003, 10:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

När min buss häromdagen stannade till vid en hållplats råkade jag se en stor reklamskylt på vindskyddet.
          Jag uppfattade att den riktigt stora rubriken löd "Hjälp fler att överleva torkans tragedi" och det fanns nog någon bild av en eller flera riktigt mörka människor, plus givetvis information om vilken hjälporganisation m.m. det handlade om.

Men jag reagerade över den uppenbara uppgivenheten i formuleringen "hjälp fler att överleva". Alla vet tydligen att antagligen hundratusentals, kanske miljoner människor komer att dö av svält till följd av torkan, men vad gör världens bättre lottade länder för att förhindra katastrofen?

T.ex. USA satsar otroliga mängder miljarder på "uppladdningen" vid Irak, och experter räknar med att kanske etthundratusen människor kommer att dö om stridskrafterna riktas mot Iraks folk. sad.gif

Är det viktigare för världens rikaste länder att ta död på människor, än att hjälpa dem överleva? sad.gif unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Felix matte*
          Inlägg 19-03-2003, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Kanske uppfattas jag som kall person, men jag tycker att
          vi i första hand skall se till att människor här hemma i Sverige inte far illa
          innan vi så ivrigt propagerar för hjälp till utlandet.
          För inte så länge sedan läste jag om ett land, kanske var det Kongo.
          Där svalt folket samtidigt som landet var ett av de rikaste och mat fanns i massor. Regeringen valde att exportera den istället för att låta folket mätta sina magar och slippa svält. Dit går Svenska biståndspengar!
          Måste erkänna att jag inte är expert på området men det står mej upp i halsen att läsa om alla snabba insamlingar när tidningarna "rycker ut"
          Det kan handla om någon som är i behov av en operation t.ex och pengar samlas in i rasande fart.
          Samtidigt som vi i media får se och läsa om en gammal människa i Sverige som vanvårdats och maskar krälar i stora sår på hennes fötter och ben. Likaså om många tragiska fall där människor utsätts för svåra lidanden pga att det saknas pengar till vård och omsorg.
          Handikappade och gamla som inte får komma ut en endaste gång under året pga personalbrist i boenden.
          Alla uteliggare vi har trots att vi nu skriver 2003! Psykiskt sjuka som driver vind för våg och ingen bryr sej om. Det har gått så långt att tom Svenska kyrkan låser sina kyrkor för hemlösa Svenskar medan asylsökande som fått avvisningsbeslut får tillträde till kyrkor och hjälp med mat mm.
          Jo jag skänker visst hjälp till behövande asylsökande och till t.ex. barnhem i olika länder men jag kommer också ihåg mina landsmän som lider.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Posse   Hjälp fler att överleva torkans tragedi   19-03-2003, 10:41
          Ralf   Jag vet ej vilken trorka det gäller. och jag vil...   19-03-2003, 10:54
          Posse   Det handlar säkert om torkan i Afrika, se gärna ...   19-03-2003, 17:21
          Gunvor Nilsson   Några anser att pengarna bör gå hit: http://www.sv...   19-03-2003, 19:53
          Posse   Det är bra att "Felix matte" också nämne...   20-03-2003, 00:15
          Felix matte   Gomorron Posse! Jo jag tror att jag uppfattade...   20-03-2003, 06:34
          Posse   Var femte sekund dör ett barn i världen på grund a...   08-12-2004, 16:37
          pisanggoreng   Det är nog sant att det fattas pengar i den svensk...   08-12-2004, 17:43
          Sulawesii   Tycker aldrig att det finns anledning att inte hjä...   08-12-2004, 19:25
          Annki   Vi måste hjälpa, var och en, så gott vi förmår. Ja...   08-12-2004, 19:59
          Posse   http://user.tninet.se/~tpc145r/starvation.jpg http...   08-12-2004, 20:09
          Ullet   Det är ju lite som att jämföra äpplen o päron, fru...   08-12-2004, 20:18
          lolo   Naturligtvis är torkan fruktansvärd. Och visst ska...   09-12-2004, 00:01
          Berith   beror säkert på att hela...   09-12-2004, 06:35
          Sulawesii   Haha..... jag såg inte heller att tråden var så ga...   09-12-2004, 18:27
          Posse   :( Tyvärr är nog detta med massvälten i världen s...   10-12-2004, 12:19
          Sulawesii   Ja, DEN är ju, synd och skam, alltid det.....   10-12-2004, 18:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 04:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon