Jag har bubbelplast (stora bubblor) i tak och väggar. Ytan som uppvärms är drygt 6 kvm och den är avgränsad de återstående 18 ouppvärmda kvmetrarna. Med 1 kW håller jag då c:a 10 grader varmare inomhus än utomhus. Har knappt haft behov av att dra på med 2 kW ännu (byggfläkt) men tror att den skulle klara 20 minusgrader upp till fem plus.
När solen nu står på i mars har jag 38 grader i samma utrymme (fläkt avstängd, nat.vis), då det är fem plusgrader ute, men då är fönsteröppnarna inaktiverade så all värme stannar kvar.
När bubbelplasten är borta har jag 42 grader varmt den hetaste sommardagen (vi hade 28 grader några gånger förra året) då alla åtta fönstren är vidöppna och är fullt medveten om att inga växter gillar det. Ställer ut de flesta växterna utanför huset i juli. Det som generellt isolerar huset är 16 mm kanalplastskivor. Ska även sätta upp öppningsbara sidofönster så att luften strömmar igenom mer.
Något annat man kan göra för att hålla tempen nere så att man slipper flytta ut "allt" i juli?
|