Halvmåneformen låter perfekt! Om du vill kan du i den yttre bågen göra en fin solfångare. Såg en sådan på Kosters Trädgårdar (Sydkoster), och innanför bågen som var av flätad, icke levande pil var det en klimatzon varmare. Vinden kom ofta i riktningen in i bågen, och stannade upp som det gör invid en vägg. Bågen ska naturligtvis fånga solen i syd-sydväst också, den ska ju inte skugga plantorna. Själv har jag funderingar på en sådan båge i norrkant av min lilla odlingsplätt - men då blir den en lepagehäck av päron.
Några som jag tycker gör fina plantformationer är antroposoferna. De har ju också ofta upphöjda bäddar, men utan mellanlägg som timmer, torv och grus. Halm eller inget på de smala gångarna. Varje år gör de om formationerna så att växelbruk blir naturligt. Innan de planterar sina fina smyckesodlingar tecknar de.
Det finns nackdelar med att låsa en ny odling med kanter och grusgångar. Dels kanske man vill provodla först för att se formen, dels blir det svårare att sköta jordarna. Men det vet du ju redan!
I vår ska jag göra en stor kryddspiral, ca 1,5 m hög och lika bred utanför köksfönstret. Berätta gärna hur du tänker göra din - jag har bara sett en "live" förut, och den var mycket mindre. Kosters Trädgårdar igen.
Cilla
--------------------
|