Med risk för att bli en skinnflådd ormiz så blandar jag mig in i leken om fula ord. Jag har en hel hög, men framförallt har jag svenska som huvudämne (därmed inte sagt att jag är en akademiker

) Ungdomar har i alla tider använt ord som den äldre generationen inte har gillat.
Själv är jag född i början av sextiotalet och min kära moder

blev fullkomligt rabiat då jag sa : taskigt. För henne hade det en helt annan innebörd än dum som jag hade. Även när barn böjer orden fel har en kille som oftast sa gammlare istället för äldre osv. Jag har nu fått en knäpp på näsan av en mycket känd lingvistik professor att han böjde ordet alldeles korrekt, och att äldre som en annan lärt sig, är som sagt en regel. De flesta barn böjer korrekt - även om det i våra öron låter knasigt.
Alla dessa ba och tvåbokstäversförkortningar, är från engelskan dessa använder sig av att klippa orden för att få ett enklare språk. Sedan har vi tagit oss an det (som mycket annat), men visst kan jag också tycka att en del låter hemskt, men jag får ta och påminna mig själv att jag pratade ganska så roligt också vid den åldern......typ.....

/anna = annaconda = ormiz!