Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Brutalklippa klätterrosor?
          ester
          Inlägg 28-03-2005, 13:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Har en hel rad Flammentanz framför min veranda. Efter förra året med dåligt väder och efter att inte ha klippt speciellt mycket mer än rotskott och död ved så är rosorna minst sagt vildvuxna. Och med så mycket smågrenar, grenar med rost efter den regniga sommaren, långa taggiga rankor som hänger halvvägs ut i gräsmattan så måste jag göra något drastiskt åt rosorna.
          Kan jag bara klippa dem helt brutalt? Ta bort allt som är fult och risigt och bara spara ett par, fina grenar på varje? Eller förstör jag rosorna då? De är väldigt vackra på sommaren och blommar gärna om på hösten. Jag kan gissa att jag kommer att få färre blommor i sommar om jag klipper, men hur blir det sen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          AnnammA
          Inlägg 04-04-2005, 11:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Hej!

Vi har en "Flammentanz", som enligt grannarna är från när huset byggdes : ca 40år! rolleyes.gif
          När jag klipper den, brukar jag dels föryngringsbeskära, dvs skära bort 1-2 äldre(mörkare/ärgigare7skrovligare)grenar/stammar nerifrån basen.(Redan på sensommaren, då nya skott skjuter från basen, kan man se vilken/vilka grenar som skott, som skall bort till våren.)Sedan brukar jag klippa bort dött/torrt/sjukt och korta av längre slingor.
          Vår ros brukar blomma rikligt! wub.gif

smile.gif
          AnnA

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon