Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skillnad på jord, Dyrare bättre....
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-04-2005, 17:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag har under våren lärt mig att det är skillnad på jord o jord.
          Har köpt både så jord o plantjord av högre kvalite, och när jag sållat jorden har det nästan inte funnits kvar något i sållet.
          Och vilken FRÖJD att jobba med! Inga klumpar eller "kvistbitar"
          Så i går var jag tvungen att köpa en billigare sort o veåfasa.........
          Sållet blev igen täppt på en gång, o inte var den rolig att arbeta med!
          Då kom jag o tänka på en bild som fanns i ICA-kuriren i fjol

Den tycker jag är BRA smile.gif Och kan mycket väl stämma

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Virgo
          Inlägg 05-04-2005, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Tacka vet jag min Emmaljunga jord. Mjuk och gosig!

hur mycket torv är det i den?

Jag har skrivit det förr och gör det igen.

Så gott som all påsjord består av 85-95% torv i olika humufieringsgrad och från partikelstorlek från "damm" till tjocka kvistar eller icke förmultnade växtdelar.
          Kontrollen av tillverkningen är inte så noga som många tycks tro.
          Kvalitén på påsjorden kan skilja sig markant mellan olika tillverkningsveckor.
          Det går mycket bra att köpa påsjord 4-5 för en hundring. Ibland säljs ju tom "fina dyra" sorten för det priset och är den i så fall sämre än när den kostar normalpris?
          Kolla innehållsförteckningen. Köp de påsar som innehåller minst torv.
          Eller allra bäst är att köpa kogödsel 5 för en hundring. Dessa påsar brukar ha en torvmängd av 55-65% resten är brunnen kogödsel om man har tur.
          (jag har skrivit om det i nån tidigare tråd)
          Sedan måste man håll koll på växterna hur de tar sig. växer dom dåligt så fattas näring och då var det knappt nån näring i påsjorden. Alltå får man gödsla.
          Det måste man göra i alla fall då växterna snabbt gör slut på all näring som finns i påsjorden.
          När torv får torka till blir den som en "gås" vattnet rinner bara förbi. Det gäller att hålla torvjorden fuktig hela tiden.

Så blanda i några skyfflar grov sand och små lecakulor och blanda väl.
          Min rekomendation är att när det annonseras om billig jord 5 för en hundring, så köp bara kogödsel och barkmull. Planteringsjord , kvittar vilket fabrikat, är bortkastade pengar.
          En gång till:
          Läs innehållsförteckningen och förstå den samt jämför olika fabrikat vad det gäller de resterande 5% i påsen samt näringsämnen.

Tänkvärt 2,5 liter i en påse planteringsjord (50l) är annat än bara torv.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon