Jag känner igen diskussionen från mina öar i skärgården Malin, och rådjuren har på riktigt upptäckt min trädgårds alla nya rosor och mycket annat.
Men jag tar allt snack om att rådjuren är för många med en stor nypa salt. De på öarna som har jägarlust brukar vara de som skriver upp numerären till det mest orimliga och de som vurmar högst om att de är svältfödda. Jag tror vi vet lika lite om rådjurens framtid som vi visste om almarnas, och tycker vi ska ta det lugnt med mänskliga försök att styra rådjursstammen.
Det finns gott om mat till rådjuren, samtidigt som vintrar alltid är en svår period för alla vilda djur. Inte ens denna hårda vinter gjorde att rådjuren gick över till "barkfödan" här. Däremot gjorde snön och ett antal skrämselattacker från hundar att de hade fler skador än vanligt. Vintermagra var de som de är alla andra vintrar. Här är de inte ett uns mindre än vanligt.
Jag kommer inte sälla mig till dem som med säkerhet tycker sig kunna veta att de kan skjuta fler rådjur än vanligt, men jag kommer att lyssna på alla som hittar metoder att skydda sina plantager.
--------------------
|