Favoriter har jag för många för att börja räkna upp här, men den hypotetiska frågeställningen är verklighet för mig - har snart grävt bort hela parhusbakgården för att skapa en helt ny trädgård.
Trädgården är inte stor (drygt 80 kvadrat) och krymper ännu mer p.g.a. ett nybyggt utetak samt två ännu obyggda träterasser, men resten kommer att bestå av upphöjda rabatter av storgatsten och stenläggning i varierande röd-svart färgsättning - inte ett grässträ ska finnas där!
På plats finns redan två bergsbambu, en eldkaprifol samt en uppstammad syrenbuske (antagligen får syrenen stryka på foten för en magnolia bara jag kan hitta ett nytt hem för den). Mycket klematis av olika sorter blir det mot plankstaketen på sidorna med olika perenner runt fötterna på dem. Mot det yttre spaljestaketet (finns en tät häck av ungersk syren bakom det) blir det antingen vin (Zilga) eller spaljerade fruktträd (äppel eller päron) samt perenner och/eller örter vid fötterna. I övrigt blir det mycket krukor av varierande storlekar för att skapa lite mer spänning och variation till den statiska yttre ramen. Fast jag hinner ännu ändra mig många gånger om...
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.