Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lite hopp i alla fall, Fast "mina" rådjur är hemska!
          Malin Turinna
          Inlägg 07-04-2005, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 415

På Utö, där jag odlar har jag hört att rådjuren är svältfödda pga för stor population. De ovh älgarna är en storlek mindra än vanligt för att de inte får nog med föda. Gissa hur kul det känns för en odlare? Alla mina växter verkar duga trots att de är lavender och alunrot och annat som ska vara äckligt...

Suck.

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 11-04-2005, 21:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det är en väl spridd myt att rådjur sprider fästingsjukdomar. För ett par år sedan kom den rapport som skrivits av landets läkarexperter på fästingburna sjukdomar, svenska jägarförbundet, hjortdjursforskare m fl och den visar det många av oss trott:

- det är småfåglar och gnagare som är värddjur för de absolut flesta fästingarna. Medan ett rådjur kan ha 200 fästingar på sig finns fåglar och gnagardjur i rådjurets strövområde som har 2 000 000 fästingar på sig.

- antalet rådjur påverkar inte mätbart antalet fästingar i ett område. I USA har man avspärrat stora skogsområden efter att ha jagat ut hjortdjuren, och fem år efteråt hade markerna samma fästingtäthet.

- varje fästing måste smittas själv för att bli smittbärande. Man vet att gnagare smittar fästingarna med TBE och borrelia, men man har hittills inte hittat något som tyder på att rådjuren kan smitta fästingarna och läkarna tror inte att rådjur är smittbärande. Det skulle alltså betyda att de fästingar som sätter sig på rådjuren blir "friska" fästingar.

- i flera områden som har störst risk för fästingburna sjukdomar finns inga rådjur alls. Stockholms ytterskärgård till exempel. Där finns dock möss och småfåglar.

- risken att bli smittad är 1 fästingbett på 150. Det bästa man kan göra för att skydda sig är att vaccinera sig och att ha myggmedel på fotlederna när man går i områden med smittrisk.

Jag skrev om detta för ett par år sedan och rapporten finns säkert kvar på nätet. Den var beställd av svenska staten.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 05:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon