Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Etableringsbeskära äppelträd
          Anna_Panna
          Inlägg 12-04-2005, 09:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 3 601

I somras planterade vi ett äppelträd (med hjälp av Cillas fina beskrivning på nätet gjorde vi en GIGANTISk grop och trädet har växt till sig rejält). Nu är det fyra grenar som i princip växer rakt upp.

Om jag förstått Cillas beskrivning rätt så behöver trädet inte beskäras förrän nästa år, men nästan "alla" som tittar på trädet säger att det behöver beskäras nu i år.

Nu till frågorna. Ska trädet beskäras i år? Och om det ska beskäras i år, har ni någon rekommendation på en riktigt kunnig person som kan komma och hjälpa oss med detta (mot betalning såklart)? Vi bor i Västerås.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 12-04-2005, 15:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Roligt att höra Anna att du haft nytta av min sajt!

Om beskärning av nysatta träd pågår ständigt en diskussion bland trädproffs och odlare, och det experimenteras med alla möjliga typer av uppbyggnadsbeskärningar och tidpunkter för detta hos olika arter av träd. Beskärning av fruktträd i trädgårdar diskuteras det dock inte lika mycket om - grunden gäller fortfarande att låta trädet stå på växtplatsen en eller ett par växtsäsonger av anledningen som Birger nämner, kolla att tillväxten i kronan kommit igång rejält och beskär inte innan detta.

I diskussioner på andra ställen om detta blandas ofta träd ihop med buskar och rosor, där jag förstår att man resonerar så att roten blivit inskuren och inte kan försörja bladmassan som avdunstar vatten, och att det för många arter gäller att beskära tidigt för att få tät tillväxt. Jag har inte testat i nämnvärd utsträckning med buskar för att se om inskärning ger bättre eller sämre etableringsresultat, men tycker mig ha sett tillräckligt för träden - hittills iallafall.

Birgers andra tips om nedbindning (jag kallar det för sträckning eftersom jag inte tycker att dinglande tyngder fungerar bra alls) kan du göra om du
          vill att trädet ska växa långsamt. Det är tydligt märkbart på ett ungt äppelträd att det antingen satsar sin energi på att bilda frukt, eller att växa vegetativt, dvs utveckla sina grenar så att de om några år kan ge mycket frukt.

Jag har spänt ned äpple och päron som inte fått bli stora och de har avstannat i växten helt. Inte helt optimalt om man vill att trädet ska bli stort i framtiden alltså.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon