Roligt att höra Anna att du haft nytta av min sajt!
Om beskärning av nysatta träd pågår ständigt en diskussion bland trädproffs och odlare, och det experimenteras med alla möjliga typer av uppbyggnadsbeskärningar och tidpunkter för detta hos olika arter av träd. Beskärning av fruktträd i trädgårdar diskuteras det dock inte lika mycket om - grunden gäller fortfarande att låta trädet stå på växtplatsen en eller ett par växtsäsonger av anledningen som Birger nämner, kolla att tillväxten i kronan kommit igång rejält och beskär inte innan detta.
I diskussioner på andra ställen om detta blandas ofta träd ihop med buskar och rosor, där jag förstår att man resonerar så att roten blivit inskuren och inte kan försörja bladmassan som avdunstar vatten, och att det för många arter gäller att beskära tidigt för att få tät tillväxt. Jag har inte testat i nämnvärd utsträckning med buskar för att se om inskärning ger bättre eller sämre etableringsresultat, men tycker mig ha sett tillräckligt för träden - hittills iallafall.
Birgers andra tips om nedbindning (jag kallar det för sträckning eftersom jag inte tycker att dinglande tyngder fungerar bra alls) kan du göra om du vill att trädet ska växa långsamt. Det är tydligt märkbart på ett ungt äppelträd att det antingen satsar sin energi på att bilda frukt, eller att växa vegetativt, dvs utveckla sina grenar så att de om några år kan ge mycket frukt.
Jag har spänt ned äpple och päron som inte fått bli stora och de har avstannat i växten helt. Inte helt optimalt om man vill att trädet ska bli stort i framtiden alltså.
--------------------
|