Oavsett vad SLU skriver så håller jag inte med om att det är bra att använda armeringsnät i barnsäkerhetssyfte. Jag kan skriva en hel uppsats mot nät men: • Armeringsnät är ej gjorda för att vara under vatten. • Armeringsnät uppfyller ej dom regler som finns för barnsäkerhet. • Armeringsnät kan ej användas som skydd mot drunkning enligt dom regler som finns för simbassänger.
Det enda som gäller är avgränsning/inhägnad. Jag har byggt flera dammar med antingen stenkanter eller häckar runt omkring. Ingen har drunknat. Jag har aldrig sett en damm med armeringsnät. Vore intressant att få se en sån. Jag skulle beteckna den som farlig och jag törs säga att ingen av mina kollegor, arkitekter, landskapsarkitekter eller ingenjörer skulle ställa upp på en sådan lösning.
Det man riskerar är att barnet fastnar med fötterna, ramlar och man får ett drunkningstillbud trots alla goda föresatser....
Nu stoppar jag denna debatt för min del. Det känns som den är på fel spår.
Internet, för folk som inte kan läsa, av folk som inte kan skriva...
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|