|
Hej hopp,
Jag väntar cirka två till tre veckor till här på västkusten, visst tål det + 5 i korta perioder men inte utan tillvänjning - fiberduk fiberduk kånkas ut och in aktas för skarp sol i första taget.
Sedan är det otroligt mkt och kraftig gödning som gäller, Hasselfors Bevattningsgödsning med NPK på 20 ger urfina resultat ( ja det finns växter som är så hungiga på gödning och Weibulls mfl cvitrusgödningar är lite av ett lurendrejeri de är för svaga, exempel på mer hungriga växter är bl a Brugmansior, önglatrumpeter). Sedan bör övervintring ske i ett svalare utrymme såsom + 15 grader, tål ej varm inomhus=lägenhetsmiljö så bra - tappar alla blad och blir stressad. Bäst är om man har gamla stora dragiga fönster och en ej alltför väl isolerad kåk vid övervitring som f ö är det mest besvärliga.
Bör behandlas emot ohyra innan man tar in för vintern bl a rött spinn & sköldlöss är den magnet för och sköldlöss kan den ådra sig ifrån en svensk somamr utomhus tyvärr. Jag tar in mina i starten av Oktober slutet av September lite beroende på hur hösten varit.
Hälsar Ingrid
|