Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lite hopp i alla fall, Fast "mina" rådjur är hemska!
          Malin Turinna
          Inlägg 07-04-2005, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 415

På Utö, där jag odlar har jag hört att rådjuren är svältfödda pga för stor population. De ovh älgarna är en storlek mindra än vanligt för att de inte får nog med föda. Gissa hur kul det känns för en odlare? Alla mina växter verkar duga trots att de är lavender och alunrot och annat som ska vara äckligt...

Suck.

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MB1965
          Inlägg 13-04-2005, 14:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Cilla, det är ungefär visserligen få kända fall av TBEper år. Bodde jag öster om Vänern skulle jag vaccinerat mig mot TBE. Nu gör jag inte det utan bor där det finns få smågnagare pga katter. Dottern fick Borrelia 2 ggr och cirka 40 fästingar under förra året. VI fick lära henne att leta fästingar på kroppen. Sista hon hittade i fjol var 4e december. 15-35% av fästingarna bär på Borrelia.

Med rådjurstråk över tomten, katter som rensar smågnagare och har-r staket är det inte troligt att det är harar eller fåglar som orsakar fästinginvasionen vartfall på vår tomt

Zoologer är överens om att rådjur men även harar står för spridningen av fästingar genom sin zoologi

Här är ett utdrag
          "Har fästingar blivit vanligare?
          Har då fästingarna, och risken att bli smittad av dessa, ökat i Sverige på senare tid? Som tidigare konstaterats vet vi egentligen inget om detta. Det finns några få undersökningar om antalet fästingar från specifika områden från sent sextio- och tidigt sjuttiotal, men det finns inga jämförande sådana undersökningar från senare tid. Däremot finns det en rad faktorer som har förändrats och vars konsekvenser det kan vara värt att diskutera.

Rävskabb
          En sådan faktor är rävskabben som drabbade Sverige, och framförallt dess rävar, i mitten av sjuttiotalet och framåt. Denna parasit, som spreds från Finland över till Sverige, är mycket potent och slog ut rävstammen i stora delar av de drabbade områdena. Detta i sin tur ledde till att harar och råddjur ökade i antal, och eftersom dessa är favoritvärdar för de äldre fästingstadierna, är det inte uteslutet att fästing populationerna ökat. Läs mer om rävskabb - klicka här.

Rådjur
          Med eller utan rävskabben är det uppenbart att antalet rådjur ökat i stora delar av Sverige och detta inte minst i områden nära människor. Anledningarna till detta är säkert många och inbegriper sådant som ändrad markanvändning, mindre avskjutning, ändrade vanor hos rådjure osv.

Det bör i sammanhanget också påpekas att det inte bara är rådjur som utgör värdar för de större fästingstadierna, utan även andra större hjortdjur som kron- och dovhjort och älg. även får, hästar och kor fungerar utmärkt som värdar."

Några länkar
          MedicalLink
          Tidning
          Uppsats
          Zoologiska museet
          Socialstyrelsen
          Uppsala universitet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 01:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon