Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Etableringsbeskära äppelträd
          Anna_Panna
          Inlägg 12-04-2005, 09:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 3 601

I somras planterade vi ett äppelträd (med hjälp av Cillas fina beskrivning på nätet gjorde vi en GIGANTISk grop och trädet har växt till sig rejält). Nu är det fyra grenar som i princip växer rakt upp.

Om jag förstått Cillas beskrivning rätt så behöver trädet inte beskäras förrän nästa år, men nästan "alla" som tittar på trädet säger att det behöver beskäras nu i år.

Nu till frågorna. Ska trädet beskäras i år? Och om det ska beskäras i år, har ni någon rekommendation på en riktigt kunnig person som kan komma och hjälpa oss med detta (mot betalning såklart)? Vi bor i Västerås.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Monica K
          Inlägg 13-04-2005, 14:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 5 085

Okej...

Jag fick för ett par veckor sedan hjälp av en granne med att beskära ett äppleträd som vi planterade i höstas (september). Jag var osäker på (efter att ha läst på din sajt, Cilla) huruvida vi skulle avvakta med att beskära trädet. Grannen (med stor erfarenhet av äppleträd) tyckte dock att vi skulle göra det.

Hur gör jag nu för att "hjälpa" trädet att på bästa sätt etablera sig med ett starkt rotsystem? Är trädet behjälpt av att jag avvaktar något år med ytterligare beskärning eller har jag i och med beskärningen för alltid "förstört trädets möjligheter till ett långt och lyckligt liv"?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 20:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon