Naturen kanske ordnar saken själv till slut. På stigen till sommarstugan hittade jag en massa hårtussar i helgen. Inte bara tussar utan stora bitar med hud också. Bestämde ganska snart att dom kom från ett rådjur. På grannens tomt hittade jag ännu mer och troligen även slaktplatsen.
2 möjligheter finns. Antingen har rådjuret självdött och asätare har varit framme, räv eller grävling. Mindre troligt med tanke på dom avrivna hudbitarna, det krävs stor kraft till detta.
Andra möjligheten är att ett rovdjur varit framme och slagit rådjuret. Varg eller Lo. Med tanke på att jag lite längre fram på stigen hittade spårstämplar som pekade mot varg är det nog förklaringen. Med reservation för förvildad hund för spårstämplarna går inte att skiljas åt.
Det finns mer varg än man tror som springer omkring i landet. Det är unghanar som lämnat flocken och driver omkring. Många rapporter från Göteborgstrakten har nått Naturhistoriska museet men inga säkra bevis finns. Själv såg jag en ev varg som sprang på gatan i mitt bostadsområde för nåt år sen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|