CITAT (Magnolia @ 15-04-2005, 11:37)
Jag är emot dödshjälp.
Jag tror att människan anpassar sig - bara för att jag inte vill ligga som ett kolli nu så behöver det inte betyda att jag skulle vilja bli dödad om jag gjorde det... Jag tror inte att en frisk människa kan sätta sig in i hur man skulle känna om man blev svårt handikappad så därför tror jag inte att man kan ta ett beslut på förhand.
Sedan tycker jag att man istället för att hjälpa svårt sjuka människor att dö ska hjälpa dem att leva! Utveckla smärtlindring och annat som kan behövas för att ge ALLA människor ett värdigt liv.
Menar du att du är emot dödshjälp till alla, under alla förutsättningar..?
Om jag får veta när jag ligger och är så sjuk att jag inte kan gå eller äta, att jag har cancer som är väldigt svårartad, den går helt enkelt inte att bota... Den har spridit sig, låt oss säga, i hela kroppen...
Läkarna säger att om max tre månader klarar kroppen inte att andas själv, och jag har redan innan bestämt att jag vill ha dödshjälp, då tycker du det är fel..?
Jag kanske ger det en månad, om inget mirakel hänt då så vill jag avsluta det... Ska inte det vara mitt eget beslut..?
Personligen tycker jag det låter väldigt mycket mer skrämmande att maskiner håller mej vid liv och jag är fullproppad med smärtlindring, än att få ett värdigt slut...
Jan respekterar till fullo att
du inte vill ha dödshjälp, varför kan du inte respektera att jag vill ha det..?
Vad jag menar är att alternativet ska finnas, sedan är det upp till var och en att göra sitt beslut...
Caprice