Halaj!
Ytterligare inlägg.
Det där med utspädning. Mitt nässelodlande tyder på att späda kanske kan vara en bra ide, fast jag tror mest att det handlar om att det inte skall lukta och göra grannarna sura. Själv har jag två kvigor (på sommaren alltså) som närmaste grannar och har således inte problemet. Jag har noterat att de är inte så värst nogräknade vad gäller toalettbestyr och därför tror jag inte att de har synpunkter på mitt guldvattnande heller.
Nässlor. I mina sökningar (på nätet och i böcker) angående pH och jordens buffrande förmåga så läste jag att människans pH i blodet är noga reglerat. Det måste ligga på 8 drygt (minns inte det exakta värdet). Jag minns inte vilken inälva det är som sköter regleringen, men jag minns var överskottet av vätejoner (som pH är ett mått på) hamnar: det är i blåsan. Surt alltså. I naturvetenskapens namn var jag precis och tog ett prov på mitt guldvatten: 5,5-6. Jag har köpt pH-mätstickor på apoteket.
Nånstans i någon tråd var det någon som pratade om att man kan provså diverse växter för att utröna vilket pH man har i sin jord. Minns inte riktigt alla växterna, men jag minns att brännässla trivs med högt pH. Och det är här det inte går ihop riktigt. Det måste alltså vara så att nässlor gillar urins höga kväveinnehåll mer än det skyr dess låga pH??
//T
|