Ja, du Annelie, jag planerar att böja några armeringsmattor (för det är just sånna det gäller) 90 grader för att de ska stå stadigt, sen ska jag ha mjukare böjningar till uteplats. Och det ska ta mig fasiken gå!
För Helen, jag har också envis vind och nyfikna grannar/förbipasserande. Allt mitt trädgårdsplanerande går ut på att hindra vinden, hålla nyfikenheten stången samt att bryta fyrkantigheten och tråkigheten.
Och Betty, jag tror inte heller att man kan klassa mina spaljéer som staket. Någon skulle bara våga! Det underliga är att man kan ha ogenomträngliga thujahäckar som växer upp till himmeln, men inte staket.
Helen, mitt första klara soptunneskåp har jag satt så att det ska skydda en liten uteplats från vind. Baljan står i entrépartiet så den innehåller sånt som ska se snyggt ut året runt. En mandarinkaprifol klättrar uppför väggen från baljan ( på armeringsmatta - naturligtvis). Dessutom har jag satt lite små vårblommor i den. Kul att ha dem på nära håll.
Jag ska måla baljan i en mild grågrön färg som jag hoppas ska passa både till husfägen (gult tegel) och inte vara påträngande till växterna. Om ditt skåp också är av galvaniserad plåt måste du först grunda med nån speciell färg som är dyr och tung (burken väger underligt mycket).
Planerar att en balja ska planteras med en flikbladig rönnsumak. Tänker att dess grafiska form blir spännande att ha "i ögonhöjd".
Funderar fortfarande om en ball balja ska bli fiskdamm.
--------------------
Eva i zon I
|