Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Önskar stort träd, Har byggt hus på åker
          Killensomvillhag...
          Inlägg 19-04-2005, 10:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Nu efter att ha bott i huset i två år börjar man så sakta vänja sig och inse att det kommer att ta tid att bygga fin trädgård av åkermark.

Jag tycker att det behövs fond bakom ett hus för att det skall komma till sin fulla rätt så nu vill jag ha tips på ett träd som blir fint på en 20 års period.

Huset är en hallandslänga med halvinbyggd gård. Enkupigt tegeltak och järnvitriol på liggande panel.
          Då huset ligger i kulturminnesskyddat område vill jag helst gärna att även träden skall få en "uråldrig" känsla.

I mitt inre ser jag ett träd som ser ut som den gamla SEB loggan dvs en gammal ek.
          Ett träd med stor krona vet jag åtminstone att jag vill ha.

Det självklara valet skulle väl vara en ek men de tar väl lite väl länge?

Lite mer info: Trädet kommer vara en solitär, stå soligt, gammalåker jord med silt under i Kungsbacka trakten.

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-04-2005, 14:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ek kommer framför ögonen direkt, och jag håller med om att de inte är mer långsamma än andra träd. Titta på årsringarna i en ek som kapas!

Däremot lever de längre än många andra träd, det finns flera 1000-åringar i landet. Och de sista 500 åren växer de ju inte så snabbt ;-), jag tror det är en av anledningarna till att man tror att ek är långsamväxande.

Och starta som Birger säger med ett större träd. I en rondell i min närhet satte man en 12/14 ek (12-14cm stamdiameter) och vilken skillnad det blev på platsen! Eken känns som om den stått där en god tid. Ca 4 m hög, 2-3 m vid krona och mängder av fina grenar... Man ser redan det vuxna trädet i denna yngling.

Lägg in lite bilder på ditt ställe som låter intressant, så kan vi spåna om fler träd!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon