Fin bild! Min Accolade har kommit lite längre i knoppsprickningen men den har stått i backen i ca fem år och ägnar inte så mycket kraft åt att etablera rötter som ditt träd (förhoppningsvis) gör. Dessutom behöver ju det purunga trädet få utveckla en del grenar innan det börjar tänka på förökningen (blommor och frön).
Håll vattnat nu när grundvattnet börjar sjunka och under sommaren så etablerar det sig säkert och ger blom nästa år. Jag brukar plantera ringblomma eller liknande på jordkullen under trädet när jag planterat. När de slokar är det snart dags att ge trädet en rejäl dos vatten.
Håll också span på hur grenarna växer denna växtsäsong. Sätter de lite fart vet du att trädet trivs och att blomningen inte ligger långt bort. Växer trädet långsamt, t ex med 10 cm, är det tecken på att växtplatsen eller plantan är dålig.
Kolla också in om du satte trädet för djupt, eller om det sjunkit ned på den plats du satte det. Bäta sättet att rätta till det i efterhand brukar vara att skrapa bort jord från stam och en bra bit ut. Har det hamnat alldeles för djupt, 10 cm elelr så, gör man bäst att plantera om trädet. Sätt det då så högt att du måste fylla jord ovan befintlig marknivå och det skapas en mjuk kulle kring trädet. Då vaknar trädet också snabbare på våren.
Min Accolade står på moränjord med alvskikt långt upp = ganska hopplöst för ett körsbär. Men jag grävde mycket brett (och inte så djupt), blandade ut jorden och satte det på rejäl kulle. Det växer ungefär lika bra som om det stod på ett bra ställe. Konstigt nog klarar det skugga rätt bra också. Snäll sort!
--------------------
|