Alla har ju rätt att bli salig på sin tro heter det.
Jag är inte ansluten till varken den " vanliga " kyrkan eller någon frikyrka. Har upplevt alldeles för mycket " falskhet " och vad jag uppfattar som "dravel " från många som propagerar för sin tro.
Men jag är ju uppvuxen i västvärlden och därmed också sedan födseln påverkad av kristendomen. Det mesta som vi uppfattar som " normalt" har ju sitt ursprung från just kristendomen . Det jag tror på är handlingar. Genom att försöka förstå varför en människa är som hon är så kanske jag kan bemöta henne på ett trevligt sätt . Och för att förstå andra måste jag nog också förstå varför jag är som jag är. Hur man går till väga för att göra det är mycket individuellt .
Vill också berätta om en person som jag har respekt för. Han är biskop i Västmanland och även om jag alltså egentligen inte gillar kyrkan så gillar jag mycket av det han gör. Tex tycker han att kyrkan måste ge sig ut och stå på de svagas sida men också säga ifrån ordentligt mot de som utnyttjar andra på ett eller annat sätt.
En liten anekdot om honom:
För några år sedan blev han tillfrågad om han ville bli ärkebiskop. Han funderade om han verkligen var rätt man. Sedan frågade han " de två som jag har mest respekt för , min fru och Gud, i den ordningen, och båda sa nej." Han är forfarande " bara " biskop.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|