Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska jag borra hål i krukorna?, Dhalia, lijor och gladiollökar
          Victoria
          Inlägg 19-04-2005, 12:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

hej,

har köpt förzinkade krukor utan hål i botten, ska jag borra hål eller mår lökväxterna bra i alla fall?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gunde
          Inlägg 20-04-2005, 17:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 5 514

Hej!

Jag menar inte att storleken har ett egenvärde, men om man odlar träd i kruka vill man inte så jättegärna lyfta dem för att tömma undan vatten ur ytterkrukan om det blir liggande där... en ren praktisk detalj, alltså.

När det blir kallt är det dessutom en poäng att vattnet kan rinna undan, annars har du ett islager som krukan står i.

Stenarna gör att krukan kommer upp något. Så att vattnet kan rinna undan. Annars kan även underlaget bli fuktskadat. (Vet inte vad det gällde för underlag, dock.)

Tror inte att du behöver oroa dig för dina grannar - rinner det undan allt eftersom så blir det inga floder. Även om du gör hål i krukan, så sugs ju det mesta vattnet upp av jorden.

Om du vill kan du försöka göra ett vattenmagasin i krukan genom att borra hålet en bit upp på sidan. Sen fyller du först med leca eller stenar, sen lägger du ett halvglest tyllaktigt tyg emellan och sedan jorden. Då blandar inte jorden ihop sig med vattenreserven bland lecan. Då bör du kunna undvika blötjord.

Jag har bara testat det i ett fall, så jag kan dock inte påsta att det är särskilt dokumenterat... Men det förutsätter att krukan bygger lite på höjden, så att rötterna ändå får plats.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-12-2025, 09:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon