Jag har taskigt med pengar, har en TV som är 25 år gammal, men altruistiskt lagd som jag är så offrar jag mig för allas bästa

Jag kan inte ens se DVD på TVn, måste koppla via videon.
En anledning till att digital-TV kräver mindre energi är att flera kanaler får plats i samma frekvensutrymme. Istället för att sända SVT1 på en viss frekvens så sänds SVT1, 2, och SVT24 (exempelvis, jag vet inte) på samma frekvens. Tre kanaler istället för 1 alltså. (boxen delar upp detta i 3 kanaler)
En annan anledning är att eventuella extrasändare kan sända på samma frekvens. Tidigare har hjälpsändare varit tvungna att ligga på andra frekvenser, för att inte störa huvudsändaren. Sändarna kan "hjälpa" varandra på ett effektivare sätt pga detta, något som innebär att de kan sända på lägre effekt. Och även vara färre.
Detta innebär också att antalet frekvenser som behöver användas blir färre än idag. Vilket lämnar utrymme för fler kanaler, i ännu bättre bildkvalitet.
Så allt som allt behöver det inte bli så stor energibesparing. Men vi kanske får in 30 kanaler med samma energi som vi tidgare hade 3.
Dessutom kan effekten hållas lägre eftersom den digitala sändningen inte är lika känslig för störningar. Teracom exemplifierar detta med att de ersätter 1000 kW-sändare i det analoga nätet med 50kW-sändare i det digitala. Där är 20x skillnad alltså. Trycker du dessutom in fem digitala kanaler i denna sändare, så har du 5x20 = en hundradel så mycket energi / kanal. I praktiken tror jag väl inte besparningen blir så stor...men, bättre än nuvarande system borde det bli.
Radio- och TV-verket har en informationsbroschyr på
http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/4-8...00037407563.pdf