Sidor: 1, 2
Posse
Omläggningen från analoga till digitala tv-utsändningar framstår för mig - och som det verkar också för många andra - som ett veritabelt sabotage mot det billiga och lättillgängliga tv-tittandet. sad.gif

Som det nu är kan och får man, förutsatt att "TV-avgift" erlagts, lätt införskaffa och använda hur många tv-apparater som helst. En ny liten tv-apparat kan inköpas för blott några hundralappar, och en i "normalstorlek" för några tusenlappar. smile.gif

När omläggningen till digitala tv-utsändningar genomförts nödgas man köpa och koppla in en digitalbox till varje apparat - såväl tv som video - för att kunna fortsätta använda dem. Eftersom den påtvingas oss, en idiotisk omläggning, anser jag. mad.gif
KURT
Det kommer ju att ge utrymme för många fler kanaler som kan sändas ut till ett lägre pris. För användare innebär det att man antingen måste köpa box, eller en ny TV med inbyggd kodning (det finns inte så många att välja på ännu). Men det är ju bara en engångsutgift.

Jag väntar bara på att de skall införa digital radio fullt ut också , nu finns det allt för få bra radiokanaler och de som finns ligger allt för tätt i det begränsade frekvensutrymmet.

Det finns ju många exempel på förändringar som "tvingats" på oss medborgare. T ex omläggningen till högertrafik, där 82,9% av de röstande i folkomröstningen, ville behålla vänstertrafiken, medan bara 15,5% ville gå över till högertrafik. Som tur var blev medborgarna överkörda av politikerna redan 8 år senare!
Copycat
Hejsan Kurt ! " Det är bara en engångsavgift"!! Bara och bara, det är lätt att säga till en fattigpensionär det. Ska alla som inte har en skaplig inkomst få nöja sig med 1, 2 och 4:an då, eller dom kanalerna inte heller fungerar? vad ska man titta på då? Och vad ska man med ett större utbud till? Det är svårt nog att välja kanaler som det är nu, när ska man kunna se allt? Nä, tacka vet jag som det varit nu, senare så blir jag ju utan TV tittande.sad.gif För inte har då jag råd med nya TV apparater, fast det "bara" är en engångsutgift. unsure.gif
Sollan
Jag behöver inga fler kanaler än de jag har 1. 2 och 4. Jag vill inte heller tvingas till extra utgifter för att kunna se dessa. Jag betalar för dem via TV-licensen.
I dagsläget har vi två TV apparater för att slippa bråka om vilken kanal vi vill titta på men vill vi fortsätta med det ska vi betala två boxar som Posse sa. Har inte varken lust eller ekonomi att byta till nytt eller betala två boxar. Förmodligen kommer de väl att höja licensavgiften också....
Betty
Man kan ju alltid titta på Tv på nätet... wink.gif
Sollan
Via telefonmodemet då eller...?
KURT
Det var ju i alla fall tur att vi slapp folkomrösningar när TV2 infördes och när man började med färgtv! Eftersom digitaltv är billigare att distribuera så kommer alla licensbetalare att tjäna på det, även om man tvingas köpa box.

Om man absulut inte vill ha fler än 3 kanaler så behöver man inte ställa in fler, fördelen med digitaltv är att man i så fall kan välja vilka 3 kanaler man vill ha.
Sollan
Fast du kan ju fortfarande inte titta på olika kanaler på olika TV-apparater med en box....
pejori
CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 14:30)
Fast du kan ju fortfarande inte titta på olika kanaler på olika TV-apparater med en box....

jo det kan du wub.gif wub.gif
med ett antennkors i antenuttaget på boxen så kan du ha samma box till flera tv-apparater. smile.gif
kristerh
Om man har kabel tv så behöver man inte bry sig om att skaffa en digital mottagare om jag förstått det rätt. wink.gif iallafall om man har comhem.
krister
Fialotta
CITAT (kristerh @ 26-01-2005, 14:49)
Om man har kabel tv så behöver man inte bry sig om att skaffa en digital mottagare om jag förstått det rätt. wink.gif iallafall om man har comhem.
krister

eller parabol i villa smile.gif
Sollan
CITAT (pejori @ 26-01-2005, 14:43)
jo det kan du wub.gif wub.gif
med ett antennkors i antenuttaget på boxen så kan du ha samma box till flera tv-apparater. smile.gif

Men kan jag verkligen se kanal 1 på en TV och kanal 4 på den andra? Enligt TV handlarna går inte det.... huh.gif
Ralf
CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 14:55)
jo det kan du wub.gif  wub.gif

Men kan jag verkligen se kanal 1 på en TV och kanal 4 på den andra? Enligt TV handlarna går inte det.... huh.gif

neee det går ej, det är som att skicka varmvatten i en slang och kallvatten i en annan slag, båda från samma kran.
Posse
CITAT (KURT @ 26-01-2005, 14:26)
Det var ju i alla fall tur att vi slapp folkomrösningar när TV2 infördes och när man började med färgtv!  Eftersom digitaltv är billigare att distribuera så kommer alla licensbetalare att tjäna på det, även om man tvingas köpa box.  

Om man absulut inte vill ha fler än 3 kanaler så behöver man inte ställa in fler, fördelen med digitaltv är att man i så fall kan välja vilka 3 kanaler man vill ha.

huh.gif Jag tycker jämförelsen med TV2 och färgtv haltar betänkligt. Ingen fråntogs den möjlighet de tidigare hade haft att utnyttja sina apparater när TV2 och färgtv infördes.
Så borde det naturligtvis rätteligen vara nu också! Det gamla analoga systemet borde bevaras!
Sollan
CITAT (Posse @ 26-01-2005, 18:51)
Så borde det naturligtvis rätteligen vara nu också! Det gamla analoga systemet borde bevaras!

Kanske man kunde få slippa licensavgiften det året man måste investera..?
*Felix matte*
Vill inte köpa vare sig box eller parabol... vi har kabel tv och hoppas inget nytt behövs. smile.gif
*hehoc*
Alltså, vill man ha 2 tv-apparater (och det vill man) så innebär det även två abonemang eller hur? Om jag vill ha dom och dom kanalerna och maken vill främst få tillgång till idrottskanaler så måste vi ha två boxar med två olika abonemangsavgifter. Det kan bli 600 kr i månaden + tv-licens (ej engångsavgifter). Eller har någon annan en annan lösning?
mvh, hehoc
Virgo
Tids nog så kommer det att finnas boxar, där man kan ansluta flera tv apparater och se olika prog samtidigt.

Vill man ha 2 apparater anslutna till varsin box, så går det åt 2 programkort om man vill kolla betalkanalerna. Och 2 programkort betyder 2 abonemang om man inte har, vilket är förbjudet, piratkort.

Men det är på tiden att digitalsändningar kommer igång.

Regnar det hos oss, så blir fyran som myrornas krig, men kollar man via boxern, så är det en knivskarp bild.
Posse
CITAT (Virgo @ 26-01-2005, 20:27)
Regnar det hos oss, så blir fyran som myrornas krig, men kollar man via boxern, så är det en knivskarp bild.

I ett radioprogram häromveckan vill jag minnas någon sa att om man har lite brusig mottagning analogt, är det mycket stor risk att det inte blir någon bild alls digitalt...
Virgo
CITAT (Posse @ 26-01-2005, 20:57)
CITAT (Virgo @ 26-01-2005, 20:27)

I ett radioprogram häromveckan vill jag minnas någon sa att om man har lite brusig mottagning analogt, är det mycket stor risk att det inte blir någon bild alls digitalt...

Jag förmodar att det beror på lite från vilken digitalsändarmast signalen kommer ifrån.

Jag har alltså tur som slipper snömos på fyran i fortssättningen.
kristerh
Läste i går att de (politikerna förståss) skall införa en obligatorisk avgift till alla som kan se på digitaltv ungefär som tvlicensen mad.gif även de med mobil med möjlighet att se tv skulle betala huh.gif
Jag visste att det skulle komma, inte inför politikerna något nytt utan att suga ut ytterligare en skatt av befolkningen mad.gif
krister
Posse
CITAT (Ralf @ 26-01-2005, 15:06)
CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 14:55)
jo det kan du wub.gif  wub.gif

neee det går ej, det är som att skicka varmvatten i en slang och kallvatten i en annan slag, båda från samma kran.

unsure.gif Mjaha..., hur fungerar det där med digital-tv egentligen... är det så att en mängd kanalers innehåll hackas upp i små, små bitar och sänds ut på en och samma frekvens?

Och hur ska signalen öveföras från digitalboxen till tv- och videoapparaterna? Det måste väl ske på "antennfrekvens" så att alla befintliga apparater kan tillgodogöra sig dem?
Posse
Frågan kvarstår:

CITAT
Och hur ska signalen öveföras från digitalboxen till tv- och videoapparaterna? Det måste väl ske på "antennfrekvens" så att alla befintliga apparater kan tillgodogöra sig dem?

unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 27-01-2005, 09:39)
Läste i går att de (politikerna förståss) skall införa en obligatorisk avgift till alla som kan se på digitaltv ungefär som tvlicensen mad.gif även de med mobil med möjlighet att se tv skulle betala huh.gif
Jag visste att det skulle komma, inte inför politikerna något nytt utan att suga ut ytterligare en skatt av befolkningen mad.gif
krister

och den avgiften skulle väl... om jag inte minns helt fel... ersätta dagens licensavgift.
Skamligt tycker jag det är att SVT överhuvudtaget tar licensavg... sååå många program som redan är sponsrade = reklamfinansierade.
Gunvor Nilsson
CITAT (KURT @ 26-01-2005, 13:39)
Jag väntar bara på att de skall införa digital radio fullt ut också , nu finns det allt för få bra radiokanaler och de som finns ligger allt för tätt i det begränsade frekvensutrymmet.

Här är en till som väntar! Jag blir så ------- när jag sitter i bilen från Stockholm till Vätö (prick 10 mil) och lyssnar i bilradion på program 5 Stockholm så efter Gillingebanan så plötsligt hoppar Radio Uppland in med sitt program. OK jag fortsätter att lyssna på det. Efter en stund så har jag Radio Stockholm P5 tillbaka. Radio Uppland hade ett intressant program som jag inte fick höra fortsättningen på men OK jag lyssnar vidare på radio Stockholm. Efter en stund så har jag radio Uppland i radio igen! Då blir jag så %"#&&"" ==?%.! Neej, stationerna ligger alldeles för nära varandra! Hoppas det blir annorlunda med digital radio!

/Gunvor

(Gunvor
Virgo
CITAT (Posse @ 02-02-2005, 21:49)
Frågan kvarstår:

CITAT

unsure.gif

visst den görs om till analog signal.
Posse
CITAT (Virgo @ 02-02-2005, 22:24)
CITAT (Posse @ 02-02-2005, 21:49)
Frågan kvarstår:

CITAT

unsure.gif

visst den görs om till analog signal.

Nåja, isåfall ska väl även apparater utan SCART-kontakt gå att använda i framtiden... förutsatt alltså att man köper digitalbox till var och en.
Vilket väl kommer att innebära att tusentals apparater som köpts för att vara små och lätt bärbara - det finns väl t.o.m. "armbands-tv'r" - praktiskt taget blir oanvändbara. mad.gif

Jag tycker att den påtvingade digitaltvomställningen är en typisk "baklängesreform". Det fanns en sedan 50 år väl inarbetad och utbyggd teknik som var utomordentligt enkel för konsumenterna att utnyttja för mottagning i en mängd olika apparater i allsköns modeller och storlekar. Men så saboteras alltsammans. sad.gif
fruberglund
Tycker knappast man kan säga en engångsavgift för boxen i vilket fall som helst för även de går sönder och då får man snällt KÖPA en ny, man får den inte gratis i alla fall smile.gif (tro mig jag vet smile.gif )

Hehoc - det finns väl att man kan teckna "dubbelabonnemang" direkt till ett reducerat pris istället för att teckna två abonnemang. Har i alla fall för mig att Boxer hade så förut. Fast jag kan ha fel laugh.gif laugh.gif wacko.gif
Posse
CITAT (fruberglund @ 06-02-2005, 00:07)
Tycker knappast man kan säga en engångsavgift för boxen i vilket fall som helst för även de går sönder och då får man snällt KÖPA en ny, man får den inte gratis i alla fall smile.gif (tro mig jag vet smile.gif )

I kvällens Debatt, debatterades digitaltvövergången. En intressant debatt! (Repris i SVT1 21/4 och 22/4.)

Det var många som var emot övergången, och verkade tycka precis som jag: som tittare borde man åtminstone få sin box gratis!
TeliaNet
det finns en nåt som heter free to air, dvs, du kan ta emot digitalt och sända det analogt med hjälp av en D/A-krets, det är helt lagligt.
det fins dock ett litet problem, sändarna ligger på minst 500w laugh.gif
mulle
Hos oss på Åland (och i resten av Finland) är det digitala nätet redan i full gång.
Jag har själv digibox kopplad till min gamla vanliga antenn. Boxen kostade inte speciellt mycket, ca 1000 SEK, och den gav mig flera fina nya kanaler (till samma licenspris) och - framför allt - en alldeles strålande bild och ljudkvalitet.
Från och med i höst får vi ett digitalt bredband till TV:n som bland annat gör det möjligt att hyra filmer hemifrån direkt till apparaten.
Jag ser bara fördelar med den nya tekniken. Men jag känner igen ert resonemang - för ännu ett år sedan undrade jag varför allting skulle kompliceras....
Mulle
TeliaNet
blir jag tvungen att betala abonnemang och boxar för tusentals kronor så kommer jag inte betala några TV-licenser, thats it! tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (mulle @ 20-04-2005, 07:37)
Boxen kostade inte speciellt mycket, ca 1000 SEK, och den gav mig flera fina nya kanaler (till samma licenspris) och - framför allt - en alldeles strålande bild och ljudkvalitet.

För mig är 1000 kr massor med pengar !!!!!!!!!! sleep.gif
farbror B
Jag bor på landsbygden, där mottagningen inte alltid är den bästa.. det gör att även med digitalbox och marksändning, kommer jag fortfarande att ha flimmer över bilden på tvåan och fyran..
och det ska jag betala för???

OM man bara kunde komma undan med något annat digitalköp, parabol tex, så bryr jag mej ändå inte om SVT snart, med alla kassa program.
Skulle kunna vara utan dom..
mulle
Jag bor på landsbygden och jag hade också en massa flimmer på mina kanaler före digiboxen. Det flimret är helt borta.
Med digiboxen fick jag bland annat också SVT Kunskapskanalen som sänder massor av intressant!
Mulle
Sulawesii
Jag behöver verkligen inga fler tevekanaler! Och jag skulle vägra att betala en tusenlapp för en digitalbox. Tur för min son att vi har Comhem-uttag, annars skulle jag hellre sutta teven.
*Molly*
Jag läste att det inte kommer att gå att titta på en tvkanal och samtidigt spela in ett program på videon från en annan kanal . Det låter inte som nån vidare utveckling.

sad.gif
Virgo
Så går det när ett trögt sossefruntimmer får bestämma! mad.gif

Nu blir det bara test i 3 kommuner och förmodligen kommer en del ändringar att ske.

Det är ju "bara" villaägare som drabbas.
farbror B
Ja, att gå tillbaka tjugo år med gammal teknik, det är helt obegripligt... men så är det ju Ny-stalin (Persson) som styr och allt ska kontrolleras,ingen får ha fördelar över andra (om de inte är sossepolitiker förstås)...
Virgo
CITAT (farbror B @ 20-04-2005, 09:29)
Jag bor på landsbygden, där mottagningen inte alltid är den bästa.. det gör att även med digitalbox och marksändning, kommer jag fortfarande att ha flimmer över bilden på tvåan och fyran..

Tveksam om det är så .
Jag hade likadant problem med flimmer på 2an och 4an och med boxern är det kanonbild, trots att jag har antennförstärkare.

Testa, låna en boxer, det borde du kunna få göra.
Rossi
Själv bor jag på landet men ganska nära stora städer så vi har inga problem med flimmer. Mina föräldrar däremot bor riktigt ute på vischan och de har problem med flimmer MEN om de tittar via digitalboxen så har de jättebra, knivskarp bild.
farbror B
Låter ju bra, men det där tramset om att jag inte ska kunna spela in ett annat prgram än det jag tittar på... vikket rikspucko kom på det?
Virgo
Det där sossefruntimmret som syns i alla tidningar och som skyller allt på massmedia är en av dom.
Egentligen äär det inget rikspucko som hittat på det utan det är tekniken / eller rättare sagt tillverkaren av dessa boxar som inte brytt sig om att fixa problemet.
De räknar kallt med att kunna sälja minst dubbla antalet boxar
KURT
CITAT (mulle @ 20-04-2005, 07:37)
Hos oss på Åland (och i resten av Finland) är det digitala nätet redan i full gång.
Jag har själv digibox kopplad till min gamla vanliga antenn. Boxen kostade inte speciellt mycket, ca 1000 SEK, och den gav mig flera fina nya kanaler (till samma licenspris) och - framför allt - en alldeles strålande bild och ljudkvalitet.
Från och med i höst får vi ett digitalt bredband till TV:n som bland annat gör det möjligt att hyra filmer hemifrån direkt till apparaten.
Jag ser bara fördelar med den nya tekniken. Men jag känner igen ert resonemang - för ännu ett år sedan undrade jag varför allting skulle kompliceras....
Mulle

Roligt att höra. Var det stor debatt (och klagomål) innan digital-tv infördes på åland (och i resten av Finland)? Jag får ju många ggr känslan av det bara är i Sverige man har blivit så väldigt bakåtsträvande.
Rossi
CITAT (farbror B @ 20-04-2005, 10:55)
Låter ju bra, men det där tramset om att jag inte ska kunna spela in ett annat prgram än det jag tittar på... vikket rikspucko kom på det?

Oops, har de verkligen sagt det? Det var verkligen korkat. Tittar man på programmet så finns det ju ingen anledning att spela in det....
farbror B
nej men sötis, har du inte läst på? OM du ska spela in på tvåan, men se fyran, så behöver du två boxar....
Rossi
CITAT (farbror B @ 20-04-2005, 11:14)
nej men sötis, har du inte läst på? OM du ska spela in på tvåan, men se fyran, så behöver du två boxar....

wub.gif

Men du skrev ju: "Låter ju bra, men det där tramset om att jag inte ska kunna spela in ett annat prgram än det jag tittar på... vikket rikspucko kom på det?"

Men du har helt rätt, Snygging, jag är inte påläst på det ämnet. ;-)
farbror B
wub.gif wub.gif
hera
Jag köpte en parabol hit till vårat hus för de gick ej att titta på tv med vanlig annten. wink.gif
Tog då canal digital när vi installerade våran parabol så köpte vi till en dosa som man kopplar på boxen o en dosa på den andra tv så att de går att se olika kanaler samtidigt.
Smart om man ej vill se på samma kanal,för man har ju alltid olika smak då de gäller tv programmen
mulle
Visst Kurt, det var debatt och framför allt samma oro som jag känner igen här på forumet.
I början var det trögt att få folk att köpa boxar men det berodde främst på att man ville vänta så att tekniken skulle bli bättre i förhållande till priset. Sedan började TV-bolagen flytta över allt intressantare program till de digitala kanalerna och, vips, tog försäljningen av apparater fart.
Idag räknar man med att en tredjedel av hushållen i hela Finland har digibox.
Här på Åland välkomnas det digitala med öppna armar av oss alla som bor på landet och inte i tätorter med kabelnät.
Hittills har vi bara haft möjlighet att ta in SVT1, SVT2 och en löjlig finländsk blandkanal med våra vanliga antenner, nu ser vi fyran digitalt och också de svenska digitalkanalerna. Dessutom är fler kanaler från Finland på gång.
Och, som sagt, det är underbart att se ett program utan snöstorm i rutan...
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon