Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äntligen - dags att så gräsmatta, Tankar och åsikter om gräsmattor, tack
          poiuy
          Inlägg 19-04-2005, 13:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 499

Hej på er alla

Nu är det dags. Efter ett år av slit skall det äntligen sås (snart i alla fall).

Istället för tiotals ton med stenar som ligger överallt; små, större, stora, groteskt otympliga och alla miljoner centimeterstora som förökar sig varje vinter och poppar upp på våren - NU är vi med - ja, inte barn, men "med gräsmatta" i alla fall.

Här kommer några frågor till er proffs.

1. Jag bor norr om Stockholm. När kan jag så? Det är ju fortfarande minusgrader om nätterna ibland.

2. Jag blandade i ca 700 liter Bauhaus-gödsel ( i 200 kvadratmeter sandblandat jord). Räcker det eller behövs det kalciumsalpeter eller NPK dessutom?

3. Min jordmån är ca 20% sand/80% jord (mest lerjord) i bottenskiktet och 30% sand i översta skiktet. Gör det något att ha sand överst? Gror gräsfrön i sand, bara den är fuktig?

Stort tack på förhand.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          karotin
          Inlägg 24-04-2005, 08:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 552

Det är alltid lika spännande och nervöst när man skall anlägga en ny gräsmatta. Först kommer ett strå här och där och ororn kommer över att den inte skall bli tät. Men lugn den kommer, bara man vattnar bra. Gärna när solans trålar inte är som varmast.

Det låter som du har gjort ett bra förarbete. Tänk på att gräsfrön gärna vill ha minst 5 grader C i medeldygnstempratur för att trivas. Så några frostnätter gör inget bara det inte blir för kallt

Häls.
          Lena

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon