För klättrande klematis brukar jag gå efter principen att vår-försommarblommande gallras och eftersommar-höstblommande skärs ner till ca 25-30 cm på våren.
I oktober i fjol flyttade jag till nytt hus med ny spännande trädgård - nu försöker jag hålla fingrarna i styr och bara se vad som kommer upp det här första året. Men det är svårt!
Mot garaget växer fyra klättrande klematis av två olika sorter. Alla fyra blommade med ljusgula blommor vid husvisningen i augusti så dem har jag nu skurit ner ganska radikalt. De hade INTE beskurits tidigare av stammarna att döma så jag kanske har gjort fel. Hursomhelst tog jag ner dem nu innan fåglarna börjar bygga bon i de stora trassliga grensurvarna som bildats under taket (och t.o.m. försökt ta sig in mellan tak och vägg).
Vid förra huset växte en liten ynklig jackmani - också den obeskuren innan vi flyttade dit. Den skar jag ner till ca 15-20 cm på våren och då blev det fart! Redan första året såg den riktigt anständig ut och året därpå (efter ännu en hård vårbeskärning) kunde den nästan prytt en trädgårdskatalog!