CITAT (Lars @ 28-03-2003, 15:12)
Ingrid!
Hur får man upp P-talet utan att beställa special från holland elle England?
++++++ Hmmm - om det verkligen är viktigt så had ejag ju beställt gödningen -det är enkelt att beställa ;-)) var glad att det är inom EU - Du slipper tull och moms på tullen och frakten etc etc - här är det bara frakt!
Blev rekomenderad benmjöl, men den jag kollade på innehöll 9% kväve också. (samt 7% P) Blir det inte lite mycket kväve då (20 i Bevattningsgödseln och 9 i benmjölet)
++++++Benmjöl är dessutom 'slow release' d v s den varar i ett år eller mera. Inget bra alternativ att komplettera vattenlösliga gödningsmedel alls.
Finns det något svenskt gödselmedel som bara innehåller P?
++Nej - PK möjligtvis.
Tycker mej ha hört om nåt som hette Hydro super P-20, men det verkade vara mest för utomhusbruk och det känns som det levereras i minst 20kg säckar.
+++Allt som använda utomhus går bra inomhus om det är vattenlösligt!!!
Jag har väldigt hårt vatten och då blir Mg svår upptagligt för växterna. Finns det något special för det också, eller räcker dom 0,2% som är i bevattningsgödseln?
+++Hårt vatten? Det kan man ju råda bot på :-D ett enkelt sätt är att koka vattnet ett annat är omifallatt Du använder en luftavfuktare i källaren eller känner någon som har ett luftkonditioneringsaggregat - det vattnet är smasken :-) helt rent, inga mineraler måste tillsättas ;-) ochså är det MJUKT!
Till brugmansior vill jag inte ha för mycket N - det blir bara blad då. Är det inte lite mycket N i bevattningsgödseln?
+++++ Det beror på vad Du vill ha - mycket N som balanseras av de övriga ämnena tycker itne jag är så farligt. Varför itne shoppa specialgödning av t ex Monica Gottschalk - en av Brugmansia-gurusarna i Tyskland?
http://www.monika-gottschalk.de/Sen undrar jag i vad för jord citrusarna vill växa. Lerblandad har jag hört, men hur mycket torv/sten/grus/sand -annat skräp ska det vara?
++++ Jag använder kanske en 25% grus och sand .... någon näve lergranulat per kruka - resten GOD torvmull såsom P-jord ( min favvis). Benmjöl använder jag - Botaniska här använder pulvriserad dolomit vet jag.
Hälsningar ifårn Ingrid