Ofattbart att folk och politiker är så slapptänkta när det gäller sådana här faror. Som om vi här uppe i isolerade Norden på något sätt skulle leva i någon slags ointaglig borg. Har vi inte sett det hända förut? "Mördarsniglar", kräftpesten, almsjukan, vi har lyckats sprida många skadedjur och elände tidigare. I dagsläget är ju fästingen det värsta krypet i våra skogar, kan den även fås att sprida den här parasiten (vet jag inget om) så står vi ju inför ett jättestort problem som kan bli svårlösligt.
Folk som importerar dessa stackars djur bör straffas hårt. Hur köparna ska straffas vet jag inte, för om de får för höga straff kanske de inte vågar gå till veterinär.
Att folk som har vissa djur riskerar att själva drabbas av salmonella, eller bli bitna, det struntar jag i, men om hela landet kan påverkas så måste det till hårdare kontroll. Jag själv är så gammaldags att jag tycker att ALLA bilar som kommer till Sverige ska genomsökas efter både knark och smuggeldjur. Såg att de gömt valpar i reservdäcket, svårt att hitta sånt, men en hund kan tränas att göra det.
Såvitt jag vet kan varken sjuka djur eller människor botas från detta förresten?
--------------------
zon2.5
|