Skatmor
CITAT
Jordbruksverkets chefsveterinär varnar för farlig mask.
Risken att få in rabiessmitta i Sverige genom insmugglade hundar är liten. Ett mer överhängande hot är dvärgband-
masken, skriver Leif Denneberg, chefsveterinär vid Jordbruksverket. Dvärgbandmaskens ägg sprids via hundars, katters och rävars avföring. Äggen är omöjliga att se och kan innebära dödliga sjukdomar för människor. I första hand angrips levern. Parasiten är vanlig bland rävar i Mellaneuropa. Får smittan spridning i Sverige hotar inskränkningar i allemansrätten, varnar Denneberg. Bär, svamp och grönsaker på friland kan förorenas av maskägg. Äggen tål sträng kyla och kan övervintra länge i naturen.

Det vore katastrofalt om denna mask fick fäste i Sverige...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=1

DN
Sulawesii
Usch, vad obehagligt!
Posse
CITAT (Sulawesii @ 23-04-2005, 12:20)
Usch, vad obehagligt!

Det låter livsfarligt! sad.gif
zaaritha
Usch och fy!!!!
*Felix matte*
De som smugglar in hundar och även de som "adopterar" hittehundar från olika länder ...har nog inte riktigt insett faran.
Det har flera ggr i media varnats för att alla sjukdomar och bakterier som hundarna bär med sig inte behöver visa sig i prover tagna före införseln... en del dyker upp så långt som halvåret efter.

Om vi inte kunde plocka och äta bär eller svampar..... ohmy.gif sad.gif
tomas99
Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter.
TeliaNet
CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 07:51)
Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter.

det nämndes aldrig nåt om katter, klart att de kan vara smittbärare om det blir aktuellt.
men nu river du upp kattälskarnas sår, du vet så väl att du lyckas göra folk ledsna och arga med detta inlägg.

!!!skärpning!!!
Reserv
tongue.gif Jag tror att han skämta med oss aprillo tongue.gif det här är inte första tråden tomas retar upp morgonhumöret på andra, han vill nog bara se om adrenalinkickarna funkar på morgonkvisten rolleyes.gif
pejori
tomas 99 är vårat eget lilla forumtroll rolleyes.gif rolleyes.gif
tomas99
Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.
pejori
troll är som vitsippor smile.gif
dom dyker upp lite varstans på våren rolleyes.gif
sedan när blev tamkatter farliga för människan?
Reserv
CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17)
Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.

ohmy.gif Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller? wink.gif Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan. rolleyes.gif
tomas99
CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:46)

ohmy.gif Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller? wink.gif Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan. rolleyes.gif

Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.
Gossen Ruda
Forumtroll får mobbas hur mycket som helst. Det står inskrivet i dom oskrivna nätreglerna.
Reserv
CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:39)

Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.

blink.gif wink.gif Första inlägget är juh skrivet av "skatmor", är det du också? Om jag sager att jag missat ditt inlägg om avlivning av katter så kan du väl inte hänvisa mig till nån annans inlägg mad.gif Och vadå mobba, ge dig! Om det är nån som startat något mobbningsliknande så är det väl du i så fall. Om jag ber om hänvisning där du skrivit om avlivningarna så kan du väl bara ge mig det, och om du inte kan det så kan du åtminstånne hålla inne med spydiga komentarer. sleep.gif
tomas99
CITAT (Reserv @ 26-04-2005, 07:53)

blink.gif wink.gif Första inlägget är juh skrivet av "skatmor", är det du också? Om jag sager att jag missat ditt inlägg om avlivning av katter så kan du väl inte hänvisa mig till nån annans inlägg mad.gif Och vadå mobba, ge dig! Om det är nån som startat något mobbningsliknande så är det väl du i så fall. Om jag ber om hänvisning där du skrivit om avlivningarna så kan du väl bara ge mig det, och om du inte kan det så kan du åtminstånne hålla inne med spydiga komentarer. sleep.gif

Ja men i hennes inlägg så står det om katter och hundar! så läs igen.
tomas99
CITAT
Jordbruksverkets chefsveterinär varnar för farlig mask.
Risken att få in rabiessmitta i Sverige genom insmugglade hundar är liten. Ett mer överhängande hot är dvärgband-
masken, skriver Leif Denneberg, chefsveterinär vid Jordbruksverket. Dvärgbandmaskens ägg sprids via hundars, katters och rävars avföring. Äggen är omöjliga att se och kan innebära dödliga sjukdomar för människor. I första hand angrips levern. Parasiten är vanlig bland rävar i Mellaneuropa. Får smittan spridning i Sverige hotar inskränkningar i allemansrätten, varnar Denneberg. Bär, svamp och grönsaker på friland kan förorenas av maskägg. Äggen tål sträng kyla och kan övervintra länge i naturen.

Det vore katastrofalt om denna mask fick fäste i Sverige...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=1
Reserv
CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:56)
CITAT (Reserv @ 26-04-2005, 07:53)

Ja men i hennes inlägg så står det om katter och hundar! så läs igen.

Jag kan läsa, men det var inte det frågan handlade om. Man kan juh undra om du har nån läsförståelse alls? Var kan jag hitta inlägget där du skriver om avlivning av katter? Det är säkert nån annan som fattar bättre än du och skriver det snart. blink.gif
pejori

varsegod reserv laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 26-04-2005, 12:05)

varsegod reserv laugh.gif laugh.gif

Aha, tack Pejori! Att det skulle va så svårt att tala om det då. Han hänvisade bara till första inlägget. Jag trodde att det var nåt annat han skrivit i nån annan tråd. Det lät juh som att han hade för vana att prata om avlivning av "farliga katter". Osympatisk person den där Tomas. sleep.gif
pejori
så sant som det är sagt.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
men troll är sådana rolleyes.gif rolleyes.gif
Pirum
Ofattbart att folk och politiker är så slapptänkta när det gäller sådana här faror. Som om vi här uppe i isolerade Norden på något sätt skulle leva i någon slags ointaglig borg. Har vi inte sett det hända förut? "Mördarsniglar", kräftpesten, almsjukan, vi har lyckats sprida många skadedjur och elände tidigare.
I dagsläget är ju fästingen det värsta krypet i våra skogar, kan den även fås att sprida den här parasiten (vet jag inget om) så står vi ju inför ett jättestort problem som kan bli svårlösligt.

Folk som importerar dessa stackars djur bör straffas hårt. Hur köparna ska straffas vet jag inte, för om de får för höga straff kanske de inte vågar gå till veterinär.

Att folk som har vissa djur riskerar att själva drabbas av salmonella, eller bli bitna, det struntar jag i, men om hela landet kan påverkas så måste det till hårdare kontroll. Jag själv är så gammaldags att jag tycker att ALLA bilar som kommer till Sverige ska genomsökas efter både knark och smuggeldjur. Såg att de gömt valpar i reservdäcket, svårt att hitta sånt, men en hund kan tränas att göra det.

Såvitt jag vet kan varken sjuka djur eller människor botas från detta förresten?
Gossen Ruda
Nu skall man inte överdriva saken även om troll gärna gör så. "Allemansrätten hotas", skitsnack. Det kommer alltid att vara tillåtet och möjligt att plocka bär och svamp, men den bör tillagas om smittan kommer in i landet. Risken att smittas bedömer jag dock som mikroskopisk ute i naturen. Rävar är inte speciellt vanliga här. Det finns risker som är många gånger större. Påminner mig lite om Roundup-debatten. Fara för människor och miljö tjatas det om. Tar man bilen för att åka och köpa Roundup så är bilresan miljontals gånger farligare både för den egna hälsan och miljön. Man bör fokusera på rätt saker.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2005, 16:07)
Nu skall man inte överdriva saken även om troll gärna gör så. "Allemansrätten hotas", skitsnack. Det kommer alltid att vara tillåtet och möjligt att plocka bär och svamp, men den bör tillagas om smittan kommer in i landet. Risken att smittas bedömer jag dock som mikroskopisk ute i naturen. Rävar är inte speciellt vanliga här. Det finns risker som är många gånger större. Påminner mig lite om Roundup-debatten. Fara för människor och miljö tjatas det om. Tar man bilen för att åka och köpa Roundup så är bilresan miljontals gånger farligare både för den egna hälsan och miljön. Man bör fokusera på rätt saker.

Hej Åke jag vill inte tjafsa med dej igen ang roundup men jag kan inte förstå din dragning till det giftet får du betalt för att göra propaganda för det giftet? har du läst den här artikeln?URL=http://www.hn.se/m_standard.php?id=408601&avdelning_1=109&avdelning_2=294&]Ange en titel på hemsidan[/URL]

Kommer inte att diskutera det här något mera med dej kommer ihåg hur det brukar sluta.provar med länk igenAnge en titel på hemsidan
Gossen Ruda
Bara ett exempel, Helge.

Har läst artikeln på andra ställen. Förstår bara inte varför grodorna trots allt förökar sig där ämnet används men försvinner i områden där det inte används. Typisk ovederhäftig larmrapport från miljönissar. Ett litet litet korn av sanning kan dock finnas.
Pirum
Om denna mask (om den kommer in) enbart sprids av rävar (och hundar, katter?) så är det visserligen lätt att utrota den, vi får helt enkelt införa fri avskjutning av smittbärare i smittade områden.

Personligen tycker jag att det skulle vara ett stort problem ifall barnen inte kan plocka och äta blåbär utan att riskera en dödlig sjukdom. Även om risken att smittas är liten.

Jaja, det är säkert större risk att barnen skadas av att ett träd faller på dem, eller att de ramlar i en skogstjärn, än att de kommer att dö av blåbär.

Men när vi nu KAN minska risken för den här smittan, och det genom ganska enkla åtgärder (inte smuggla in djur), så bör vi väl försöka.

Roundup har jag inga direkta åsikter eller kunskaper om, men är det inte tillverkat av Monsanto? Monsanto verkar inte vara ett trevligt företag.
andersen
CITAT (Pirum @ 26-04-2005, 17:40)
Om denna mask (om den kommer in) enbart sprids av rävar (och hundar, katter?) så är det visserligen lätt att utrota den, vi får helt enkelt införa fri avskjutning av smittbärare i smittade områden.

Personligen tycker jag att det skulle vara ett stort problem ifall barnen inte kan plocka och äta blåbär utan att riskera en dödlig sjukdom. Även om risken att smittas är liten.

Jaja, det är säkert större risk att barnen skadas av att ett träd faller på dem, eller att de ramlar i en skogstjärn, än att de kommer att dö av blåbär.

Men när vi nu KAN minska risken för den här smittan, och det genom ganska enkla åtgärder (inte smuggla in djur), så bör vi väl försöka.

Roundup har jag inga direkta åsikter eller kunskaper om, men är det inte tillverkat av Monsanto? Monsanto verkar inte vara ett trevligt företag.

Jag vet inte om det är så farligt med den masken(jag tror att folk äter bär i mellan Europa eller gör dom inte det?utan att koka dom).

Rävar är ju som Gossen ruda säjer inte så vanliga så risken borde vara minimal att bli smittad.
pejori
tror inte att risken att smittas är så alarmerande wub.gif
om den finns i europa och på övriga ställen i världen, så får vi skjuta turisterna också rolleyes.gif
eller införa speciella toaletter för smittbärare ohmy.gif ohmy.gif wub.gif wub.gif smile.gif

den vidriga hanteringen med smuggeldjur måste däremot förhindras, för djuren skull
Pirum
Tja, obligatoriska tester för diverse smittosamma och farliga sjukdomar tycker jag vore ok, om man kommer hem från resa till sådana länder.

Hanteringen av djur måste förbättras, för djurens skull såklart ja. Däremot anser jag inte att det är någon rättighet att importera djur hur som helst. Djuren bör kontrolleras och stå i karantän om så krävs.

För övrigt anser jag att alla tyskharar bör skjutas. Ja, de som är i Sverige alltså.
andersen
CITAT (Pirum @ 26-04-2005, 18:18)
Tja, obligatoriska tester för diverse smittosamma och farliga sjukdomar tycker jag vore ok, om man kommer hem från resa till sådana länder.

Hanteringen av djur måste förbättras, för djurens skull såklart ja. Däremot anser jag inte att det är någon rättighet att importera djur hur som helst. Djuren bör kontrolleras och stå i karantän om så krävs.

För övrigt anser jag att alla tyskharar bör skjutas. Ja, de som är i Sverige alltså.

Ang fältharen så tycker jag inte att det är någon skada på vår fauna att den har invandrat hit, tvärt om det är mera kött på den fast det var länge sedan jag åt hare.
Pirum
Den konkurrerar ut den inhemska haren, fast, förhoppningsvis bara i södra Sverige. Jag har egentligen inget emot detta, sådan är naturens gång, men fältharen kom väl hit inplanterad och kom sedan "på rymmen". På liknande sätt som minkar, fast, de är ju rovdjur och förstör mer.

Tillägg : Sverige är som tur är inte lika känsligt som exempelvis Australien kanske, men man bör vara försiktig med import av djur och växter menar jag. I Australien diskuteras på fullt allvar att avliva alla katter, åtminstone sådana som går utomhus.
andersen
Ja visst kan det vara ett problem vet inte hur mycket dom konkurerar, men skogsharen är väll inte direkt utrotnings hotad. ang minken så är det en annan femma jag ser vad som händer i skärgården dom äter helt rent på sjöfågel, dom har heller inga fiender annat en människor,Lösningen är väll att sätta ut fällor på öarna vilket inte är lätt alla gånger.
hera
Ni säger att rävar inte är så vanliga ,men jag ser typ nästan minst 1 var fjärde dag som genar över min tomt.
Det är inte sånna här skabb rävar utan dom ser faktiskt vackra ut.
Ska man bli orolig nu då, efteratt ha hört det här med masken unsure.gif

Bor i väster norrland
Pirum
Ett problem med fältharen är att den är större än skogsharen, och har som hobby att spöa upp dessa.
Eftersom jag har jägare i släkten så klagar jag inte heller på fältharen ur matsynpunkt, däremot tycker jag inte den är lika vacker på vintern. Dessutom sägs den (fältharen) vara mindre skygg, och äter mer grönsaker. Fast, det har vi aldrig haft problem med hos oss.

Hera : I västra norrland tillhör du nog de minst riskabla delarna av Sverige smile.gif Jag skulle tippa att det är kring våra tre storstäder som folk kommer att drabbas först om den här masken kommer in.
hera
tack nu känns det lite bättre
*Felix matte*
Om masken vore ofarlig... tror du då att Jordbruksverkets chefsveterinär skulle gå ut med varning? Tror inte jag!

Att ignorera varningen är inte det lite likt då HIV och AIDS kom på var mans läppar?
Gäller inte mig osv..... nu har vi facit i hand.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon