Hej!
Lite Sience Fiction av Margeret Atwood: "Tjänarinnans berättelse" -en klassiker från 80-talet, som även finns på film; och hennes senaste(?): "Oryx och Crake". Två böcker som jag har funderat mycket på -tjänarinnan har jag läst om ett par gånger - ...
Sedan finns det lite roliga böcker om kvinnor som föddes på 60-, 70-talet, skrivna av Marian Keyes:"Sushi för nybörjare", "Sista chansen", "Änglar".Lättsmält och roligt!
En bra historisk roman om slavdriveri i U.S.A, som bygger på en verklig historia: "Kvinnorna vid Cane River". En annan sann historia om slaveri från vår tid är "Slav" av Mende Nazer&Damien Lewis.Otäck historia!
Romantiska historiska romaner från gamla Irland är berättelserna om Gracelin O'Malley av Ann Moore: "Gracelin O'Malley" och "Farväl Irland". Helt klart läsvärda!
Ska man läsa helt tokiga, halvknäppa romaner skall man läsa av Fay Weldon, hon som bl a skrev om hondjävulen... om ngn kommer ihåg den? Hon har skrivit en roman om kloonade kvinnor :"Avbilder"mfl...
Och varför nämner ingen "Den gröna milen" av Stephen King??? en mycket speciell följetongsroman av King.
Slutligen: en nagelbitare: "Fällan" av Peter Moore Smith.
Som synes : jag gillar att läsa olika genrer av böcker, och läser mellan varven mycket. Jag läser gärna om vissa böcker, därför att vissa böcker kan ge en dubbla läsupplevelser andra, tredje, fjärde gången (osv). Svårt att förklara, för det finns personer, som säger sig att andra gången de läser om en bok, så har de ingen behållning av den, eftersom de kommer i håg handlingen. Men sån är inte jag!
AnnA