Den ser ju jättefin ut, lite bonsaistuk över den

krukan ser ju ut som en bonsaikruka, lite för stor för ditt träd bara, Fågelbad? har du dräneringshål i den?
jag tror att det är dags för dig att ge den lite ny jord, det är bäst tid nu innan den slår ut,
ta vanlig blomjord, dryga ut den med tex akvariesand med den minsta kornstorleken alt de små lecakulorna fast de är inte så snygga som akvariegrus tycker jag, blanda 60% blomjord ta bort de grövsta partiklarna ur den, 40% grus, jorden måste vara "genomsläpplig"
om du vill ha den kvar som liten måste du nog klippa rötterna lite oxså
försök att klippa in de grövsta rötterna en bit, men ta inte för mycket, klippning av rötterna stimulerar bildning av sk sugrötter, de små vita rottrådarna, försök sära på rötterna de grova på bilden så att de inte växer på varann.
Om jag vore som du skulle jag klippa in grenarna som syns på höger sida på bilden lite grann, bara ett par- tre noder, klipp så du inte får någon stubbe, dvs brevid ett ställe där du ser att det kommer en liten kvist,
så du får en liten fin form på den . det var lite tips på vad du kan göra för att bonsai den
om du bara vill ha den kvar liten fast som "vanligt" träd rekommenderar jag att du ger den en liten kruka att växa i, du kan ju ge den vanlig blomnäring som du späder ut 1/10, klippa kan du oxså göra för att hålla den liten, den kommer såsmåningom fylla ut krukan vartefter den växer.
om du haft den i 10 år så vet du ju hur du skall förvara den på vintern.
krister