För snart ett år sen flyttade jag in i ett hus med en i stort sett igenvuxen tomt. Köpte mitt hus av ett dödsbo, de tidigare ägarna har varit trädgrådsintresserade men var över 90 år när de gick bort och hade ingen ork att ta hand om allt de senaste tio-femton åren. Nu börjar jag komma fram till vad i djungeln jag vill behålla och vad jag vill ta bort. Det finns massa fina växter jag vill bevara men också en STOR kirskålsodling och en nästan lika stor vildvuxen syren.
Försökte gräva upp kirskålen men det är för mycket för att jag ska känna att jag kommer nånstans så nu tänker jag ta till det onämnbara (roundup). Har läst att man kan täcka med något ett eller flera år men vill inte vänta så länge. Hur farligt är det med roundup? Behöver jag vara orolig för mina katter? Jag har sökt på nätet men inte hittat något om att det skulle vara farligt för djur, men på flaskan står det att den ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Kirskålen växer bl a längs häcken, hur gör jag för att inte riskera att ta kål på den också? Det är en uppvuxen hagtornhäck som jag vill behålla trots dess elaka taggar.
Syrenen är fin men felplacerad och alldeles för stor, täcker kanske 20 kvm. Den har funnits där länge och det är omöjligt att få ner en spade i jorden, så att gräva bort den utan grävmaskin går knappast. Jag sågade ner den och nu har jag som en matta av halvmeterhöga skott både där jag sågade ner och runt om, antar att nedsågningen fick den att kämpa för att överleva istället för att dö som jag hoppades (naiv nybörjare än så länge...) Kan jag få död på syrenen med roundup också? Nån som har testat? Behövde man spruta/pensla många gånger? Jag har tänkt att behålla en liten del av syrenen som växer 1-2 meter ifrån själva huvuddelen av syrenen, tror ni att den också dör om själva moderplantan dör? I utkanten av syrenen finns en fin vit julros, hur räddar jag den? Har hört att de inte gillar att bli flyttade, är det så?
Hur funkar det att odla efter att ha förgiftat marken och jorden? På flaskan står det att det går att odla redan efter några veckor, är det verkligen sant? Där syrenen står ska jag ha gräsmatta och tänkte låta rötterna vara kvar och fylla på med ny jord, så där är det nog ingen fara, men kriskålen växer på en slänt som jag inte vill höja upp med mer jord. Går det att få ordning på jorden igen efter roundup-bekämpning eller blir den steril?
--------------------
psykot - zon 2-3 sthlm/älvsjö (är det 2 eller 3?) och kattgrabbarna snyggo & vilding
|