Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förkultivera potatis?
          Cajo
          Inlägg 26-03-2003, 08:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 157

Hur är bäst att kultivera tidig potatis (eller vilken som helst föresten)?
          Man lägger dom i en låda, någorlunda med ljus.
          Men skall man ha lite jord eller nåt i botten? Och skall man hålla dom fuktiga?
          Sen var det det här med knäppisar (larverna :-), jag hörde att dom ställer till med problem först i slutet av sommaren. Aug. Och att det var ok att odla tidig potatis. Känner ni till något om det?

--------------------
          Hälsningar Cajo Onsala

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Therese Ö
          Inlägg 31-03-2003, 13:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 981

Cajo,

Jag tror inte du hinner få potatis till midsommar om du planterar i mitten av maj, men allt är ju så individuellt, eller snarare lokalt, när man pratar om odling.

Själv har jag odlat potatis i tre år och börjar med äggkartonger (vilket jag också läste att man inte skulle använda, men det funkar för mig), sen förgror jag dem i hink i några veckor och sätter dem sen i jorden under andra halvan av april med fiberduk över. Det är en chanstagning med tanke på frost, men hitills har jag lyckats att få åtminstone en planta med potatis till midsommar, men inte mer. Bor i zon 3 och brukar köpa sorten Minerva. Jag har också förbättrat/"gödslat" jorden med tång och jag får alltid en riklig skörd.

Lycka till!
          Therese

PS Jag måste kanske tillägga att tången ska komposteras innan man använder den, men det gjorde inte jag första året och det gick bra ändå. Tången innehåller annars rätt mycket klor som inte är bra för potatis. DS

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 11:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon