CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2005, 13:54)
En liten varning för att göra egna värderingar av exempelvis igelkottarnas fiender. Det krävs omfattande undersökningar och sen kanske svaren inte passar överallt.
Jag håller dock med Amaira om att kottens största naturliga fiende är grävlingen. Är det inte så att grävlingen saknas på Öland eller Gotland medans det är tvärtom med kottarna?
Människan är knappast en av kottarnas fiender, däremot människans aktiviteter. Bilar, ohja. Risbränning, javisst. Både direkt och indirekt, låt riset få ligga om det går. På plussidan kan man lägga att villaträdgårdar ofta är lämpliga lokaler för kottar. Om dom inte är för sterila.
Bekämpningsmedel? Nja, inte direkt men kanske indirekt om maten tryter.
Sen är kotten också delvis ett rovdjur, stöter den på ett fågelbo eller ett musbo så blir det festmåltid. Den äter väl i stort sett allt som går att äta.
Då måste jag bara få försvara mig lite...
Mitt påstående att människan är igelkottens största fiende är inte bara taget ur luften. Och jag anser att våra handlingar är en del av oss, även om de har oavsiktiliga konsekvenser (som överkörda igelkottar). Samma sak gäller ju rovdjuren också, de är inga fiender, men det är ju deras beteende som är en fara för andra djur. Eller hur?
Jag skrev att bekämpningsmedel var "en annan
tänkbar fara"...
Och det fick jag lära mig i boken "Igelkottar" av Pat Morris (sidan 97 om någon undrar).
I samma bok står det:
"Grävlingar, illrar, till och med kattugglor försöker sig på någon enstaka igelkott, men de har inga större utsikter att kunna döda den"...
Och på samma sida (85) står det att när man hittar rester av igelkottar i spillning från rävar så är det nog snarare så att de har ätit upp påkörda igelkottar.
Pat Morris hade studerat igelkottar i 20 år när boken skrevs.
Och visst han kan ha fel.
Min igelkott är väldigt kräsen vad gäller mat, men i det vilda lever de främst på larver och skalbaggar.