Ann,
- Hur stora Magnolior vill du ha ?? - När vill du att de skall blomma ?? - I vilken klimatzon bor du ?? - Vilken färg som önskas ??
Jag har själv studerat en del om magnolior då jag vill ha flera på min somarstugetomt i Stockholm, så jag kan kanske komma med några tips. Har faktiskt planterat 3 stycken i lördags (vilket jobb att gräva stora grop i blålera för en kontorsråtta !!!) och en för två veckor sedan. Har också en sieboldii sen i fjol...
Magnoliaboken, den har jag också och den har varit min magnoliabibel fram till i fredags. Men då hade jag en halvtimmes snack men ägaren(?) till en av plantskolorna i Storstockolm med 40 års erfarenheter i branschen som i princip avrättade mycket av de instruktioner som står i Magnoliaboken. Främst delen om magnoliarötterna, där han påstod bl.a att magnoliorna dör för att folk dränker deras rötter, inte för att de torkar ut eller trampas sönder. Samt att magnolior inte skall vara krokodlade utan växa på friland och levereras med rotklump. Plus mycket annat.
En annan intressant sak är Magnoliornas härdigheter, t.ex för junimagnolia anger Magnoliaboken zon 3, Zetas katalog zon (4), Trädgårdshusets websida zon 2. Vem kan man lita på ??
|