CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2005, 07:54)
Ingen hörsägen lilla vän, jag har läst det i böcker. Den bok jag är säker på att ha läst det i är Däggdjuren i färg av Curry-Lindgren tror jag han heter.
Beträffande ordet fiende så skriver Svenska Akademien så här:
BETYDELSE: om varelse i förhållande till annan (andra) varelse® som den hatar l. bär agg till l. söker skada: vedersakare, antagonist, ovän, motståndare.
Du kan inte hitta på egna tolkningar av ord, du blir bara missförstådd.
SOABMen lille vän.
Nu gör du sådär dumt igen.
Man ska inte klanka ner på andra när man själv gör lika dant.
Jag tycker att man måste vara bra dum om man inte fattar vad fiende betyder i det sammanhanget. Och du har ju själv använt det!
Jag citerar:
"Och att den är kottens största "NATURLIGA" fiende, faktiskt den enda som normalt kan döda kottar. Jag betraktar inte människan som en naturlig kottfiende, läs lite bättre vad jag skriver."
Jojo, "fiende" och "kottefiende"... (det kanske står med i ordbäckerna också?)
Läs på lite bättre vad du själv skriver innan du klankar ner på andra. Annars blir du bara illa omtyckt och missförstådd.
Och jag har heller aldrig påstått att människan är en naturlig fiende, däremot den största faran för igelkottar (bland naturliga och onaturliga faror/ fiender).
Detta tog jag upp för att belysa att vi själva är ett hot mot vissa djur, genom vårat sätta att agera (köra bil, eller elda majbrasor till exempel). Och att det är mer viktigt att fokusera på, än att rovdjur försöker äta igelkottar.
Och jag ska naturligtvis ta och kolla upp den bok du nämner, eftersom du själv inte orkar söka sidanvisning. Tack för tipset dock.
Om det står så som du säger i den boken så är det ändå ord mot ord från forskarnas sida. Och ingen allmän sanning, förrän den ena teorin är totalt motbevisad.