CITAT (carol @ 02-05-2005, 11:46)
Diabolique - en liten fråga bara, när du säger att de bor under grunden, hur menar du då?

Är det krypgrund du menar, att den tar sig in och bor där, eller bygger den bo under en betongplatta? Låter som risk för sättningar... Vill inte märka ord eller så, bara funderar...
Det enda jag vet om grävlingar är att när jag var liten bodde det en under vår gräsmatta hemma. Den byggde gångar och allt skönk på sina ställen så gräsmattan blev berg-o-dalbana. Det var lite störigt för det gick liksom inte att klippa gräset, men annars var den schysst mot oss. Den var ju mest uppe när vi sov.

Jag har ingen egen erfarenhet, utan kommer ihåg att det var ett par i byn där jag växte upp som hade grävling uder sina hus.
När jag var ca tio år så var jag inte så insatt i hur husen var byggda.
Men jag vet att grävlingar inte kan "gräva bort" en grund av murad sten eller betong, det var därför jag skrev mitt svar till Hannele, som hade skrivit såhär:
"Du har inge trädgård, va?
Inget hus, där dom har grävt bort grunden?"
Jag kommer ihåg att de som hade grävling under huset var oroliga eftersom de trodde att de attackerar folk och biter dem i benen tills skelettet krasar... Något om grunden till huset hörde jag aldrig.