Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Använda grova stamskott?, Kan 2 år gamla stamskott slå rot?
          Odlar
          Inlägg 24-04-2005, 20:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 564

Hej,

har av en granne fått ett stamskott som vuxit i ungefär 3-4 år. Tror att det är paradisäpple. Basen är 2cm i diameter, hela grenen är 1,5 m lång med ett tiotal mindre grenar och står just nu i en hink med vatten.

Fråga: Generellt sett, kan man använda så grova stamskott för att få upp ett nytt träd? Planteras den i så fall direkt i jord, penslas med något ämne eller hurdå? Eller kan man knipsa av någon mindre del av hela grenen?

(Förstår att det beror på typ av träd men vi tror att det är paradisäpple.)

Trevlig vår alla gröna män och kvinnor!

/Lennart

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 02-05-2005, 12:32
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja, efter en helt ovetenskaplig undersökning hos släktens äppelträd så har de frösådda klarat sig bättre än "köpeträden". Jag vet dock inte vilka stammar som köpts, tror att vårt drygt 25-åriga Transparente Blanche måste varit på svagväxande stam dock, för det är väldigt litet ännu. Inte ens 2 meter högt smile.gif (men så har älgen, harar, rådjur och frost varit på det också)

Dessutom inbillar jag mig som sagt att det ofta är enklare att ympa på frösådd, och det är ju kul smile.gif

Jag har för övrigt försökt notera träden i Göteborg på senare veckor. Många äppelträd har verkligen stympats sad.gif Andra ser jättefina ut, trots att de måste vara över 50 år gamla (vilket ju inte är nån ålder för en apel).

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon