Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 5 581
Önskar tips på vilken kompost jag ska köpa. Komposten måste vara absolut råttsäker, då jag haft problem med dessa. Komposterade enbart grönsaker och växtavfall, men enligt Anticimex tycker de om sådant också och rådde mig att skaffa en råttsäker variant.
Men vilken modell? Känner mig vilsen i djungeln. Priset egalt, bara den funkar. Tips någon?
Jag sågar botten av fatet ca 4-5 cm från falsen, sen klipper jag jack i tunnans kant och böjer in plåten. lockkanten bankar jag ut en aning varvet runt. Perfekt passform och säkert mot ovälkommna besökare. Jag har säkrat luftningen med ett täckdikningsrör som har båda ändarna under lockkanten och går ner under avfallet via de två "korkarna" i botten som jag använder som vattendränering. ett finmaskigt galler täcker de båda hålen. Öppnade fjolårets komposttunna i förra veckan använder det osållat i stora utekrukor med en aning sandblandad lerjord. Näringsbomb med lång verkan samt fukthållande. Ytan dressar jag med "prydligare" material Det som blir över (om Ngt) använder jag till "nyakompostväckare"