Min son sådde en apelsinkärna i en kruka för många år sen (10 år sen minst...) När kärnan grott flyttade krukan in i köket, där vi fortsatte att stoppa ner kärnor från grape, citron, mandarin ... Det slutade med att vi hade en kruka med 4 starka plantor som växte och grodde. I somras delade jag på plantorna och gav de varsin kruka. Nu kan jag se att jag har en mycket kraftig, hög planta med stora blad, två ungefär lika stora - dvs ganska småvuxna mer buskiga och en planta som är sådär mitt emellan. De har inte blommat någongång. Det jag finner märkligt är att alla platorna har taggar av olika längd. Har citrusplantor det? Är det någon som har något tips om hur jag ska veta vilken planta som är vad? Och hur ska jag få de att blomma? Jag är inte flink med¨gödsling, däremot flyttar plantorna ut på verandan varje sommar och får stå ute i solen och värmen och ta emot det vatten som bjuds från ovan - med lite påfyll av mig.
Den kraftigaste plantan har i vinter skjutit ett nästan 1 meter långt skott som är mycket kraftigt. Vad ska jag göra med det? Ska det bara få vara eller måste det klippas ner?
Tacksam för alla råd. Har också hört ryktas om att det ska finnas speciell citrusgödsel. Vad är det och var finner man det?
--------------------
Monica i Oslo - klimasone V
|