Hej!
Jag ska försöka svara på en del av frågorna!
Morötter brukar jag inte förkultivera, men jag odlar ju under andra betingelser i zon 1. Fröna brukar gro vid 5-6 grader så har din jord den temperaturen så kan du så ute. Men kanske har ni fortfarande kalla nätter då kan det vara för tidigt. I år sådde jag morötter den 25 mars och vi har haft frostnätter efter det men det har gått bra. Dock har jag haft fiberduk över. Jag prövade att förkultivera motötter ett år, då sådde jag i en ganska stor kruka. När du sätter ut dem, tänk på att morötter växer neråt så de behöver porös jord som är hyfsat djup, åtminstone 20 cm.
Rädisor växer fort och behöver inte så djup jord. Viktigt att de inte torkar ut, då kan de bli bittra.
Sockerärtor tror jag inte heller kräver så djup jord, däremot vill de ha något att klättra på. Jag brukar förodla dem.
Gällande sallad har jag endast odlat ruccola.
Jag använder såjord när jag förodlar. Eftersom jag har lerjord blandar jag ut den med mycket kogödsel när jag planterar. Ibland odlar jag direkt i kogödsel. Det har jag prövat med morötter och rädisor och det har gått bra. Bönor har en förmåga att ta upp kväve direkt ur luften, jag vet inte om sockerärtor har samma förmåga. I sådana fall behöver inte jorden till ärtorna vara så kväverik.
Hoppas det här hjälper dig lite grann.
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|