Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska sätta lite grönsaker för första gången, Tacksam för alla tips jag kan få
          Magdis
          Inlägg 02-05-2005, 17:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har köpt sockerärtor, morot, rädisa och sallad och tänkte göra ett litet köksland till min 4-åriga dotter. Salladen och morötterna tänkte jag förkultivera. Jag är total nybörjare så jag kan ingenting om sånt. Ska man använda såjord till grönsaker också? Salladsfröna är jättesmå, ska man sätta dem bara ett och ett? Det står på påsen att man ska ha ett avstånd på 40 cm men det kanske är meningen att man ska sätta en liten klunga med frön och så 40 cm till nästa klunga?

Hur djupt med jord behöver det vara för att odla dessa sorter? Jag funderade på att snickra ihop en enkel träram och häfta fast svart ogräsduk i botten och ställa direkt på gräsmattan. Hur hög behöver jag i så fall göra den? Är det bra att ta kogödsel tillsammans med planteringsjord och plantera grönsakerna i?

Om ni har några andra tips om vad jag ska tänka på så tar jag tacksamt emot dem.
          /Magdis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tesa
          Inlägg 03-05-2005, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Du kan nog såallt detta ute direkt bara jorden reder sig...morötter tycker inte om att få rötterna störda så de är inte så lämpliga att förodla heller...
          Sallad sår man tätare än rek. avstånd och gallrar sedan eftersom inte alla frön gror alltid...och de vill inte ha för varmt när de gror
          Det som behöver djupast jord av de du nämnde är ju morötterna och de blir ju en 30 cm långa om de går bra så det är väl minimum...de har ju oftast en lång "råd" i toppen också så hellre lite djupare ändå...

Har du funderat på pallkragar? Det finns ju "pallkrageklubben" här på forumet som du kan få tips genom...även egensnickrade"låddor" platsar där..och jag skulle tro att rekommendationen när det gäller just morötter skulle vara "2 pallkragar djupt" där...dvs ca 40 cm..
          Kogödsel blir alldeles utmärkt ihop med planteringsjord...är det påsgödsel kan man odla i bara det rent av..
          Man behöver inte använda såjord till grönsaker...men man kan ju lägga ett lager på toppen om man vill för att slippa att fröogräs gror samtidigt som de sådda fröna och har man väldigt blöt jord så blir risken mindre att fröna ruttnar...men å andra sidan tycker jag att det lättare torkar ut om man inte har det...

bla...bla...bla..det var värst vad jag pladdrar på.. rolleyes.gif

Lycka till iallafall...det är kuuul med grönsaker...och "det ska böjas i tid det som krokigt skall bli"...dottern kanske blir en riktigt jordpåtare på köpet...med näsan nere i sådderna... tongue.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 03:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon