Du kan nog såallt detta ute direkt bara jorden reder sig...morötter tycker inte om att få rötterna störda så de är inte så lämpliga att förodla heller...
Sallad sår man tätare än rek. avstånd och gallrar sedan eftersom inte alla frön gror alltid...och de vill inte ha för varmt när de gror
Det som behöver djupast jord av de du nämnde är ju morötterna och de blir ju en 30 cm långa om de går bra så det är väl minimum...de har ju oftast en lång "råd" i toppen också så hellre lite djupare ändå...
Har du funderat på pallkragar? Det finns ju "pallkrageklubben" här på forumet som du kan få tips genom...även egensnickrade"låddor" platsar där..och jag skulle tro att rekommendationen när det gäller just morötter skulle vara "2 pallkragar djupt" där...dvs ca 40 cm..
Kogödsel blir alldeles utmärkt ihop med planteringsjord...är det påsgödsel kan man odla i bara det rent av..
Man behöver inte använda såjord till grönsaker...men man kan ju lägga ett lager på toppen om man vill för att slippa att fröogräs gror samtidigt som de sådda fröna och har man väldigt blöt jord så blir risken mindre att fröna ruttnar...men å andra sidan tycker jag att det lättare torkar ut om man inte har det...
bla...bla...bla..det var värst vad jag pladdrar på..
Lycka till iallafall...det är kuuul med grönsaker...och "det ska böjas i tid det som krokigt skall bli"...dottern kanske blir en riktigt jordpåtare på köpet...med näsan nere i sådderna...