CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 14:18)
Jag har nog fått på nöten en och annan gång också. Man får det när man sticker ut hakan.
Men mestadels försöker jag vara en snäll flicka. Fast vad man tror man gör och vad man gör i verligheten behöver inte alltid överensstämma.
Trädgårdforat har ju blivit lite "högre nivå" på också. Skriv inte frågor hur som helst. Sök upp din information först. Sök både på latin och svenska.
Praktiskt , javisst men ändå känns det som om man skall vara riktigt kunnig för att ens platsa för att fråga. Vissa av oss har ju trädgård utan att kunna latin.
Det gör också att många mer eller mindre använder forat som en databas för sökfrågor. Man skriver därför mindre och det känns som om det är det som är meningen.
Ett fora är ju roligt när många skriver och man får snabba respons. Trots att samma fråga kommit upp förut så kan den ju beskrivas på att annat sätt. Och skall forat användas som uppslagsdatabas så försvinner ju mötet mellan människor och det är ju faktiskt just det som är vitsen med ett fora.
Kunskapsdatabas på det mera kvalificerade sättet kan man ju faktiskt slå i artiklar på diverse ställen på nätet. Trädgårdstidningar skrivna av proffs eller SLU eller andra trädgårdrelaterade hemsidor där den affärsmässiga och vetenskapliga korrektheten är enda varan.
Man känner mestadels olust. Det ligger konfliket och pyr och man vet inte om man är på något sätt delaktig i dessa.
Trädgårdtrådarna känner jag mig inte tillräckligt fin för att skriva i .
Och denna avdelning verkar ju mest vara för de som man vill skall lämna stället.
Tror nog jag skall övergå till vad så många andra gör. Se men inte synas och framför allt inte säga något heller.
Observera att det inte behöver ligga någon som helst samming i det jag säger. Jag bara uttalar mig utifrån hur jag känner.

Ja, jag håller med dig!
Jag var ofta inne här och sökte svar på frågor innan jag blev medlem, men så fort jag blev medlem och började ställa frågor, så fick jag snorkiga och högfärdiga svar...
"Sök på google!"
"Sök svar här innan du frågar!"
(fast jag redan hade gjort det, och inte hittat svar på just det jag ville ha svar på).
Ungefär så lät de första svaren på mina första trådar här.
Och det är lite den mentaliteten som jag fortfarande kan känna av.
Om det vore så att jag bara ville ha fakta så skulle jag söka på biblioteket eller på internet, men jag vill ju höra andras tips och erfarenheter. Det tycker visst en del att man inte ska få fråga efter. (eller?)
Men nu ser jag att det finns vissa som hälsar nya välkommna, och det är ju trevligt. Själv har jag inte fått höra något sådant sedan jag gick med här för någon månad sedan. Men det kanske är för att fel personer läste mina inlägg.
Alla måste ju få säga sin mening.
Och om någon skriver något man själv tror/tycker är fel, så kan man svara på det och berätta att man själv har hört något annat (och gärna vart man har fått lära sig detta). Och det är vid ett sådant tillfälle som stridigheter nyligen har uppstått när jag har varit inblandad.
Vissa saker accepterar jag helt enkelt inte, och det är jag stolt över.
Man kan helt enkelt inte vara vän med alla om man tar ställning för eller mot vissa saker. Särskillt när det gäller saker som en del brinner för och andra är starkt emot.
Sedan kan man ju alltid diskutera varför man tycker/tänket/känner/tror som man gör.
Jag tycker att vissa saker är fjantiga som andra tycker är viktiga och tvärt om...