|
Full version: Lite fjantigt
*Felix matte*
02-05-2005, 22:02
när forumvänner helt plötsligt blir främlingar och fiender när man inte håller med dem "i vått o torrt"... jag kan iaf inte förstå logiken i det hela. Håller ni med om att det känns lite som "sandlåda"... eller? Fler som råkat ut för detta fenomen?
jag tycker det kommer i "KLUMP" först är allt så bra så, och sedan.... pang, så kommer en massa upp i olika trådar, där det bits ordentligt knepigt
AvalonC
03-05-2005, 05:33
Visst behöver man absolut inte ha samma åsikt om allt på alla ställen... Behöver man inte ens ha i ett förhållande... Men det finns OLIKA sätt att uttrycka sig på. Man behöver inte idiotförklara någon bara för att den inte gillar "grovt bröd" eller tycker att lila är en "fruktansvärd färg". Ja, "sandlåda" var en väldigt bra benämning på "problemet"....
Gossen Ruda
03-05-2005, 06:43
Det är allt för lätt att skriva något som man aldrig skulle kunna säga öga mot öga. Om man dessutom tror benhårt på en viss sak och inte kan acceptera någon annan åsikt blir det ännu värre. Det är bara att ruska på huvudet och gå vidare. Det är inte nödvändigt att besvara alla inlägg, inte ens att läsa dom.
Tja ... med politiker som föredöme... det är nog mänsklig med "sandlådebeteenden". Men visst är det tråkigt. Det är tråkigt för att sanden skvätter åt alla håll, och man får akta sig lite för att inte få sand i ögonen. Det är ju också mänskligt, att istället lösa problem och konflikter. Att finna sitt eget förhållningssätt när konflikterna dyker upp. Att finna förhållningssätt inför problemet med sandlådorna... Och precis som Avalon säger: CITAT Men det finns OLIKA sätt att uttrycka sig på. Man behöver inte idiotförklara någon bara för att den inte gillar "grovt bröd" eller tycker att lila är en "fruktansvärd färg". Men men, konflikter är en svår historia att förhålla sig till, särskilt som de brukar göra en extra "tjurig". Och då "vill" man ju inte ens "lyssna" längre, då ska man nog mest bara ha rätt... Tråkigt är ordet, för ALLA, när sanden ryker. Det är ju inte ALLA som ger sig in i leken "leka sandlåda", men "alla" blir så lätt dragna över en kam. En kam med endast två tänder dessutom... att "välja mellan".
CITAT (Felix matte @ 02-05-2005, 23:02) när forumvänner helt plötsligt blir främlingar och fiender när man inte håller med dem "i vått o torrt"... jag kan iaf inte förstå logiken i det hela. Håller ni med om att det känns lite som "sandlåda"... eller? Fler som råkat ut för detta fenomen? Ja, ibland är det nog: Välkommen till forumet www.sandlåda.nu
evelina
03-05-2005, 08:14
Jag har inte skrivit något på jättelänge p.g.a att jag blev uthängd här att jag var av skrot och korn.
Har roat mig med att läsa alla mina inlägg och kan inte hitta ett enda som är elakt men men allt är ju i beskådarens ögon.
Det är så trist att många forumvänner är borta härifrån som sitter inne med massor av kunskap om trädgård och kan inte annat än hålla med dig Felix matte. Dadda hink och spade är det ibland.
farbror B
03-05-2005, 08:16
Vilken sanslöst söt signaturbild du har Evelina  !
Bettson
03-05-2005, 08:55
CITAT (Felix matte @ 02-05-2005, 23:02) när forumvänner helt plötsligt blir främlingar och fiender när man inte håller med dem "i vått o torrt"... jag kan iaf inte förstå logiken i det hela. Håller ni med om att det känns lite som "sandlåda"... eller? Fler som råkat ut för detta fenomen? Men Agnetha då! Dig kan ju ingen bli arg på om de ens försöker. Fast visst är det sandlåda ibland. Själv är jag nog mer än otillåtet barnslig tyvärr. Fast mycket händer som jag inte förstår. Kan det vara så att många konfliker härjar runt på andra fora eller chattar där medlemmar här deltar. Sedan kan konflikten fortsätta här och andra hänga på för de har inte sett sammanhanget. Det är liksom lite så att äpplen och päron förvandlas till bananer. Man vet inte riktigt vad som egentligen är vad det ser ut att vara. Själv har jag varit borta ett bra tag för jag håller på att jobba mig fördärvad. Ändå så går jag in ibland när jag är så stressad att jag behöver spänna av lite. Och då saknar jag många gamla trogna signaturer sådana som ger den där generösa stämningen. Så hallå allihopa, var är ni......
Fialotta
03-05-2005, 09:09
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 09:55) CITAT (Felix matte @ 02-05-2005, 23:02) när forumvänner helt plötsligt blir främlingar och fiender när man inte håller med dem "i vått o torrt"... jag kan iaf inte förstå logiken i det hela. Håller ni med om att det känns lite som "sandlåda"... eller? Fler som råkat ut för detta fenomen? Men Agnetha då! Dig kan ju ingen bli arg på om de ens försöker. Fast visst är det sandlåda ibland. Själv är jag nog mer än otillåtet barnslig tyvärr. Fast mycket händer som jag inte förstår. Kan det vara så att många konfliker härjar runt på andra fora eller chattar där medlemmar här deltar. Sedan kan konflikten fortsätta här och andra hänga på för de har inte sett sammanhanget. Det är liksom lite så att äpplen och päron förvandlas till bananer. Man vet inte riktigt vad som egentligen är vad det ser ut att vara. Själv har jag varit borta ett bra tag för jag håller på att jobba mig fördärvad. Ändå så går jag in ibland när jag är så stressad att jag behöver spänna av lite. Och då saknar jag många gamla trogna signaturer sådana som ger den där generösa stämningen. Så hallå allihopa, var är ni......  Håller med dig Bettson...men Odla är odla i alla fall...finns inte ett forum som folk inte har dispyter sånt får man räkna med på ett forum med många åsikter
Eva i Skåne
03-05-2005, 09:24
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 09:55) Och då saknar jag många gamla trogna signaturer sådana som ger den där generösa stämningen. Så hallå allihopa, var är ni......  Visst var det en trivsammare stämning på forumet förr. Då läste jag varenda rad som skrevs. Nu skummar jag bara rubrikerna och öppnar nog bara var tioende tråd. De flesta "gamla trogna signaturerna" ser man till ibland, men alltför sällan. Så mycket kunnande och trivsam stämning vi går miste om nu. Tur att våren kommit så man ändå inte har lika mycket tid att sitta inne och läsa och skriva nu.
Gossen Ruda
03-05-2005, 09:42
För det mesta hettar det till i ämnen som ligger långt från trädgården och fönsterbräderna. Inte 17 blir det tjafs om vilka blommor man skall ha eller inte ha. Kanske dags att hålla sig där?
CITAT (evelina @ 03-05-2005, 09:14) Jag har inte skrivit något på jättelänge p.g.a att jag blev uthängd här att jag var av skrot och korn.
Har roat mig med att läsa alla mina inlägg och kan inte hitta ett enda som är elakt men men allt är ju i beskådarens ögon.
Det är så trist att många forumvänner är borta härifrån som sitter inne med massor av kunskap om trädgård och kan inte annat än hålla med dig Felix matte. Dadda hink och spade är det ibland. Evelina: Jag hade inte en aning om att du kände dig uthängt,men så trevilgt att ser dig här igen. Att vara av skrot och korn kommer från tyskan och betyder ungefär,det är krut i den människan. Det är inget negativt i det ordspråk,tvärtom det är positivt och kan betraktas som kompliment. Ja lite sandlådabeteende är det allt här emellannåt.Alla ska får yttra sig fritt,utan att angriger någon personligen, det gillar inte jag.På sådana inlägg svara inte jag.
CITAT (maudan @ 03-05-2005, 10:09) ...men Odla är odla i alla fall... så sant som det är sagt
CITAT (Felix matte @ 02-05-2005, 23:02) när forumvänner helt plötsligt blir främlingar och fiender när man inte håller med dem "i vått o torrt"... jag kan iaf inte förstå logiken i det hela. Håller ni med om att det känns lite som "sandlåda"... eller? Fler som råkat ut för detta fenomen? Sandlåda är ett träffande ord för det hela! Ja tyvärr är vi flera som råkat ut för detta fenomen. Man måste kunna respektera att alla andra inte har samma åsikter som en själv. Kan man inte det så har man stora problem... CITAT Gossen Ruda Skickat den 03-05-2005, 10:42 -------------------------------------------------------------------------------- För det mesta hettar det till i ämnen som ligger långt från trädgården och fönsterbräderna. Inte 17 blir det tjafs om vilka blommor man skall ha eller inte ha. Kanske dags att hålla sig där? Kan bara nicka instämmande där Åke...
Bettson
03-05-2005, 13:18
Jag har nog fått på nöten en och annan gång också. Man får det när man sticker ut hakan. Ibland så klöser jag tillbaka lite. Mest när jag tycker man uttalar sig nedvärderande om andra människor. Eller bemöter andra lite absolut åsiktsmässigt när man dömer andra snävt efter sina egna förhållande utan att förstå att världen kan se helt annorlunda ut för någon annan med andra förutsättningar. Men mestadels försöker jag vara en snäll flicka. Fast vad man tror man gör och vad man gör i verligheten behöver inte alltid överensstämma. Lite upplever jag att det blev så här när forat delades och detta blev en egen avdelning. Har lite känslan av att det är mindre fint att skriva här. Också att man egentligen ville bli av med personer från forat, så låt dom skriva på ett eget ställe så slipper vi dom. Trädgårdforat har ju blivit lite "högre nivå" på också. Skriv inte frågor hur som helst. Sök upp din information först. Sök både på latin och svenska. Praktiskt , javisst men ändå känns det som om man skall vara riktigt kunnig för att ens platsa för att fråga. Vissa av oss har ju trädgård utan att kunna latin. Det gör också att många mer eller mindre använder forat som en databas för sökfrågor. Man skriver därför mindre och det känns som om det är det som är meningen. Ett fora är ju roligt när många skriver och man får snabba respons. Trots att samma fråga kommit upp förut så kan den ju beskrivas på att annat sätt. Och skall forat användas som uppslagsdatabas så försvinner ju mötet mellan människor och det är ju faktiskt just det som är vitsen med ett fora. Kunskapsdatabas på det mera kvalificerade sättet kan man ju faktiskt slå i artiklar på diverse ställen på nätet. Trädgårdstidningar skrivna av proffs eller SLU eller andra trädgårdrelaterade hemsidor där den affärsmässiga och vetenskapliga korrektheten är enda varan. Man känner mestadels olust. Det ligger konfliket och pyr och man vet inte om man är på något sätt delaktig i dessa. Trädgårdtrådarna känner jag mig inte tillräckligt fin för att skriva i . Och denna avdelning verkar ju mest vara för de som man vill skall lämna stället. Tror nog jag skall övergå till vad så många andra gör. Se men inte synas och framför allt inte säga något heller. Observera att det inte behöver ligga någon som helst samming i det jag säger. Jag bara uttalar mig utifrån hur jag känner.
*solis*
03-05-2005, 13:31
Jag för min del håller mig till BALOOS metod:jag skrattar och är glad för det mesta och blir jag förbannad så släpper jag en BRAAKFIS Varför kasta bort tid på att slänga skit på varandra; vi kan jo inte veta om idag är den sista dagen på vår underbara Moder Jord!!!
Som vanligt håller jag med dig Bettson (och du skriver klokt som alltid). Men det här sista delar jag inte: CITAT Man känner mestadels olust. Det ligger konfliket och pyr och man vet inte om man är på något sätt delaktig i dessa.
Trädgårdtrådarna känner jag mig inte tillräckligt fin för att skriva i .
Och denna avdelning verkar ju mest vara för de som man vill skall lämna stället.
Tror nog jag skall övergå till vad så många andra gör. Se men inte synas och framför allt inte säga något heller.
Observera att det inte behöver ligga någon som helst samming i det jag säger. Jag bara uttalar mig utifrån hur jag känner.
"De pyrande konflikterna" ... ja vad säger jag... Det är ju bara VI SJÄLVA som låter dem pyra, OM de nu "pyr"... Här pyr inget i alla fall  . Om jag - i andras ögon - är delaktig i något, det vet jag ju inte. Hur kan man veta? Och HUR kan man någonsin göra så man inte har rumpan bak? Såna svårigheter i livet tänker jag inte låta begränsa mig, vare sig irl eller på något forum. För det är då det "börjar pyra" ... CITAT denna avdelning verkar ju mest vara för de som man vill skall lämna stället. ??? Var får du det ifrån!!! ??? "Verkligheten finns i betraktarens öga" ... ... och många har jag sett skriva att andra vill ha bort dem ...och ALDRIG har jag läst någon som verkligen ÖNSKAT detta, vad gäller någon!!! (Okej, ett par bråkstakar har rent ut sagt blivit tillsagda att sluta eller försvinna, men det gäller ju "extremfall" av "tjafsare" inte "vanliga pratare") CITAT Se men inte synas och framför allt inte säga något heller Så vansinnigt sorgligt i så fall!! Det är ju de KLOKA som BEHÖVS!!! Det är ju de som INTE "tjafsar" och håller på, som behövs extra mycket, som motvikt. Många är nog lättsårade på det här forumet. Tyvärr, när det medför att forumet tystnar. Det är ett sätt att bidra till att "döda det". "Det var trevligare förr" ?? Forumet är vad vi GÖR det till. VI! Vi som ÄR här. Forumet "delades", jaa. Därför att det var "såhär". Det är ingen annan "som bestämmer" hur det ska vara på forumet. Och ingen behöver be om tillåtelse för att skriva och uttrycka sig. Forum på nätet är öppna för ALLA!!! (Så länge ingen medvetet och konsekvent går in för att förstöra för andra.) Kanske är det svårt ibland, att inte alltid känna att man "blir bekräftad". Men det finns något bra i det också, faktiskt. Hoppas du inte tystnar Bettson  . Sen är det ju så, att EN dålig händelse kan förstöra en dag, trots att TIO BRA händelser har förgyllt den! Om jag läser inläggen, men kritiska ögon, så finner jag att de ALLRA FLESTA är trevliga inlägg. Är de inte värda att ta fasta på??? Än en gång: Forumet är vad vi gör det till, vad VI gör det till. Det är ingen annan som bestämmer hur det ska vara ...
CITAT (renate @ 03-05-2005, 10:52) Att vara av skrot och korn kommer från tyskan och betyder ungefär,det är krut i den människan. Det är inget negativt i det ordspråk,tvärtom det är positivt och kan betraktas som kompliment. Betraktas som kompliment fattade inte jag. Bettson - Jag kan hålla med om att det skrivits mer av "mindre värde" (dvs sånt som inte alla är intresserade av) sen småpratsavdelningen delades itu. Men å andra sidan är forumet mer aktivt. De som har ett behov av att skriva av sig eller lätta sitt hjärta ibland kan göra det för sina vänner här på forumet. Att det skulle vara mindre fint än att skriva i trädgårdavdelningarna håller inte jag med om. Vi har ju ett gemensamt intresse och det var ju därför vi kom hit från början! Jag tycker att det är bra med sökfunktionen och att vi försöker använda den emellanåt. Det finns väldigt mycket intressant lagrat i forumets arkiv, och att slå i artiklar o dy skrivna av "proffs" ger oftast inte de enkla erfarenhetsmässiga svar som man söker. Men om man inte vill söka utan hellre fråga är det också helt i sin ordning, ofta söker någon annan åt en och ger en länk till en tidigare diskussion. Också ok tycker jag.  Men det är ju inte alltid folk inne som vet det man undrar över och då försvinner frågan ganska snabbt, ju fler som skriver ju snabbare... Så ska alla skriva får man väl vara beredd på att inte alltid få svar. Meningen med forumet är väl att man ska kunna utbyta erfarenheter på ett lätt, smidigt och roligt sätt. Sen ju fler man är ju roligare är det, men då behövs också mer ordning och reda. Och att man visar respekt för varandra. Amaira - du är alltid lika klok.
Bettson
03-05-2005, 14:45
CITAT (carol @ 03-05-2005, 15:04) Bettson - Jag kan hålla med om att det skrivits mer av "mindre värde" (dvs sånt som inte alla är intresserade av) sen småpratsavdelningen delades itu. Men å andra sidan är forumet mer aktivt. De som har ett behov av att skriva av sig eller lätta sitt hjärta ibland kan göra det för sina vänner här på forumet. Att det skulle vara mindre fint än att skriva i trädgårdavdelningarna håller inte jag med om. Vi har ju ett gemensamt intresse och det var ju därför vi kom hit från början! :wub: Just så som du beskriver inlägg av [B]mindre värde[B] så tycker jag inte mängden har ökat tvärtom. Snarare är det så att det av [B]mindre värde[B] anses verkligen [B]mindre värt[B]. Många uttrycker just den åsikten , håller mig till trädgprdstrådarna och då glesnar ju vänkretsen så att säga. Inte tycker jag forumet är aktivare tvärtom. Segt så in i norden. Kanske just därför att man uppmanar folk att skriva mindre och söka mer. Ordning och reda tycker jag aldrig har saknats på detta fora. Brist på respekt på vissa håll ibland javisst, men inte i större utsträckning än på andra ställen. Sökmotorn har vi ju alltid kunnat använda den är alldeles utmärkt. Nu uppmanas vi till att använda den i första hand. Det signalerar klart att man tycker vi skriver för mycket.
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 15:45) Sökmotorn har vi ju alltid kunnat använda den är alldeles utmärkt. Nu uppmanas vi till att använda den i första hand. Det signalerar klart att man tycker vi skriver för mycket. Den uppmaningen har jag inte sett någon annanstans än i avdelningen "Träd buskar och häckar".
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 15:45) Sökmotorn har vi ju alltid kunnat använda den är alldeles utmärkt. Nu uppmanas vi till att använda den i första hand. Det signalerar klart att man tycker vi skriver för mycket. Det har jag missat... var/hur uppmanas vi till det?
Den ligger högst upp i avdelningen "Träd buskar och häckar".
Bettson
03-05-2005, 15:13
Jag har faktiskt inte tittat om den ligger på andra ställen.
Jag gick in för första gången på länge för att prata häck. Trädgården har jag inte hunnir med sista året.Kommer knappt ifrån datorn men nu i helgen så har vi pysslat om tjuhahäcken lite och är lite fundersamma.
Men jag avstod från att fråga. Nålen Viktigt läs dett inna du postar. känndes lite avskräckande. På andra foara brukar man använda den nålen när det är något man ABSOLUT inte får bryta mot.
Im back ,, ge hit hink o spade jag vill ha en såndär form också o göra kakor me annars annars vill inte jag va me så de så
Bettson
03-05-2005, 15:19
CITAT (oldwolfie @ 03-05-2005, 16:14) Im back ,, ge hit hink o spade  :P :P jag vill ha en såndär form också o göra kakor me annars annars vill inte jag va me så de så  :P Du är suverän Oldwolfie! Har alltid varit. Första goa skrattet idag.
ninnisky
03-05-2005, 15:20
CITAT (oldwolfie @ 03-05-2005, 16:14) Im back ,, ge hit hink o spade  :P :P jag vill ha en såndär form också o göra kakor me annars annars vill inte jag va me så de så  :P Har just mailat iväg alla spadar och hinkar och krattor och formar som barnbarnen lämnat i garaget. Vill att du använder dom varje dag - flera gånger
CITAT (ninnisky @ 03-05-2005, 16:20) CITAT (oldwolfie @ 03-05-2005, 16:14) Im back ,, ge hit hink o spade jag vill ha en såndär form också o göra kakor me annars annars vill inte jag va me så de så  Har just mailat iväg alla spadar och hinkar och krattor och formar som barnbarnen lämnat i garaget. Vill att du använder dom varje dag - flera gånger  häftigt då kan jag ju dela med mej också ju
Bettson - Jag har inte varit inne på träd och buskar för jag bor i lägenhet, så jag har också missat den uppmaningen.
De uppmaningar om att söka som jag har sett har varit när det kommit nya medlemmar som man tipsar om att söka eftersom man inte själv kan ge svar.
Diabolique
03-05-2005, 16:08
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 14:18) Jag har nog fått på nöten en och annan gång också. Man får det när man sticker ut hakan. Men mestadels försöker jag vara en snäll flicka. Fast vad man tror man gör och vad man gör i verligheten behöver inte alltid överensstämma. Trädgårdforat har ju blivit lite "högre nivå" på också. Skriv inte frågor hur som helst. Sök upp din information först. Sök både på latin och svenska. Praktiskt , javisst men ändå känns det som om man skall vara riktigt kunnig för att ens platsa för att fråga. Vissa av oss har ju trädgård utan att kunna latin. Det gör också att många mer eller mindre använder forat som en databas för sökfrågor. Man skriver därför mindre och det känns som om det är det som är meningen. Ett fora är ju roligt när många skriver och man får snabba respons. Trots att samma fråga kommit upp förut så kan den ju beskrivas på att annat sätt. Och skall forat användas som uppslagsdatabas så försvinner ju mötet mellan människor och det är ju faktiskt just det som är vitsen med ett fora. Kunskapsdatabas på det mera kvalificerade sättet kan man ju faktiskt slå i artiklar på diverse ställen på nätet. Trädgårdstidningar skrivna av proffs eller SLU eller andra trädgårdrelaterade hemsidor där den affärsmässiga och vetenskapliga korrektheten är enda varan. Man känner mestadels olust. Det ligger konfliket och pyr och man vet inte om man är på något sätt delaktig i dessa. Trädgårdtrådarna känner jag mig inte tillräckligt fin för att skriva i . Och denna avdelning verkar ju mest vara för de som man vill skall lämna stället. Tror nog jag skall övergå till vad så många andra gör. Se men inte synas och framför allt inte säga något heller. Observera att det inte behöver ligga någon som helst samming i det jag säger. Jag bara uttalar mig utifrån hur jag känner.  Ja, jag håller med dig! Jag var ofta inne här och sökte svar på frågor innan jag blev medlem, men så fort jag blev medlem och började ställa frågor, så fick jag snorkiga och högfärdiga svar... "Sök på google!" "Sök svar här innan du frågar!" (fast jag redan hade gjort det, och inte hittat svar på just det jag ville ha svar på). Ungefär så lät de första svaren på mina första trådar här. Och det är lite den mentaliteten som jag fortfarande kan känna av. Om det vore så att jag bara ville ha fakta så skulle jag söka på biblioteket eller på internet, men jag vill ju höra andras tips och erfarenheter. Det tycker visst en del att man inte ska få fråga efter. (eller?) Men nu ser jag att det finns vissa som hälsar nya välkommna, och det är ju trevligt. Själv har jag inte fått höra något sådant sedan jag gick med här för någon månad sedan. Men det kanske är för att fel personer läste mina inlägg. Alla måste ju få säga sin mening. Och om någon skriver något man själv tror/tycker är fel, så kan man svara på det och berätta att man själv har hört något annat (och gärna vart man har fått lära sig detta). Och det är vid ett sådant tillfälle som stridigheter nyligen har uppstått när jag har varit inblandad. Vissa saker accepterar jag helt enkelt inte, och det är jag stolt över. Man kan helt enkelt inte vara vän med alla om man tar ställning för eller mot vissa saker. Särskillt när det gäller saker som en del brinner för och andra är starkt emot. Sedan kan man ju alltid diskutera varför man tycker/tänket/känner/tror som man gör. Jag tycker att vissa saker är fjantiga som andra tycker är viktiga och tvärt om...
Sulawesii
03-05-2005, 16:11
Jag kan tycka att det är lite jobbigt här mellan varven - av olika anledningar. Då tar jag mig några dagars paus och är sen här och skriver igen, som om ingenting har hänt.
Och det där med att använda sökfunktionen och att söka på Internet som svar på en fråga tycker jag är rätt vanligt. Be mig inte om exempel, för sånt lägger jag inte på minnet.
Sandlåda - japp! Flera väldigt trevliga medlemmar har blivit bortskrämda härifrån. På tal om det: välkommen tillbaka, oldwolfie! Hoppas fler kommer tillbaka med dig.
Sulawesii
03-05-2005, 16:13
CITAT (Diabolique @ 03-05-2005, 17:08) Men nu ser jag att det finns vissa som hälsar nya välkommna, och det är ju trevligt. Själv har jag inte fått höra något sådant sedan jag gick med här för någon månad sedan. Men det kanske är för att fel personer läste mina inlägg. Välkommen i efterskott, Diabolique!
CITAT (oldwolfie @ 03-05-2005, 16:14) Im back ,, ge hit hink o spade jag vill ha en såndär form också o göra kakor me annars annars vill inte jag va me så de så  Välkommen tillbaka  ! *håller hårt i min spade*
Gossen Ruda
03-05-2005, 16:20
Välkommen tillbaka, skriet från vildmarken. Beträffande spadar och sånt har jag just ställt undan grävskyffeln efter att ha muddrat ner komposten i potatislandet. I morron skall knölarna ner. Potatisknölarna alltså.
välkommendet beror nog på att du inte LÄSER SVAREN!!!! diabolique kolla denna länken
CITAT (Eva i Skåne @ 03-05-2005, 10:24) CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 09:55) Och då saknar jag många gamla trogna signaturer sådana som ger den där generösa stämningen. Så hallå allihopa, var är ni......  Visst var det en trivsammare stämning på forumet förr. Då läste jag varenda rad som skrevs. Nu skummar jag bara rubrikerna och öppnar nog bara var tioende tråd. De flesta "gamla trogna signaturerna" ser man till ibland, men alltför sällan. Så mycket kunnande och trivsam stämning vi går miste om nu. Tur att våren kommit så man ändå inte har lika mycket tid att sitta inne och läsa och skriva nu.  Det är såna komentarer som gör att vi nya slutar att skriva, man känner sig helt enkelt inte välkommen. Här hinner man inte varken sticka in eller ut hakan innan en del hugger huvet av en, om man har en åsikt som man vill dela med sig så får det ske på egen risk.  Det "gamla" forat? Hur gammalt är det? Är det bara socitén som platsar där? Eftersom en del inte känner sig fina nog för dom här kretsarna. Att det öppnats en "ny" avdelning som anses skulle vara en avstjälpningsplats åt dom som en del vill bli av med  Är det så ni känner? Ni som är s.k. "gamla" i gamet. Jag hoppas innerligt att ni unisont svarar nej på den/dom frågorna, annars så har både jag och många andra felbedömt hela det här forumet. Jag trodde att alla uppskattades för att dom var levande individer med olika upplevelser och kunskapsområden. Här skulle finnas så mycket att dela med sig av, både vad det gäller medkänsla och annan mer trädgårdsinriktad kunskap. Sorgligt, det är rätta ordet, inte fjantigt.
Vad gäller sökning etc : det är nog bra att skriva i gamla trådar istället för att starta nya kanske, men, en "googling" är ju inte alls lika kompetensbyggande som en diskussion
CITAT (Pirum @ 03-05-2005, 17:54) Vad gäller sökning etc : det är nog bra att skriva i gamla trådar istället för att starta nya kanske, men, en "googling" är ju inte alls lika kompetensbyggande som en diskussion  Jag var dum nog att skriva i en redan börjad tråd och frågade om några fröer som jag har, svaret blev ungefär : Ställer men en fråga i en redan påbörjad tråd får man skylla sig själv om man inte får svar (detta inte helt ordagrannt då, men den känslan fick jag när jag läste det) Så om man mot all förmodan efter att ha lusläst alla avdelningar och inlägg man hittar om det man undrar, om du då bara måste fråga ändå, så starta en ny tråd.
jag tycker att de e kul o ha en egen spade om man vill fråga så tycker jag att man ska göra det o så vänta på svaren o dom som hela tiden måste skriva sök på gamla trådar dom gör de nog bara för att dom inte vet fråga på ,,,de va så jag kom in i det här forumet o lärde mej massor men ibland e de kanske ingen som vet då kanske man kan lyfta upp sin frågetråd o se om nån nappar då för de e ju såklart inte alla som vet o inte alla som e inne o läser jämt heller så tålamod o egen spade de e bra o ha o ett positivt sinne rör inte min kakform heller
*solis*
03-05-2005, 17:15
Diabolique
03-05-2005, 17:17
CITAT (pejori @ 03-05-2005, 17:44) välkommendet beror nog på att du inte LÄSER SVAREN!!!! diabolique kolla denna länken Du har så rätt! Ursäkta... Jag hade faktiskt glömt den tråden. (och det svaret)
Bettson
03-05-2005, 17:22
Men Reserv.
Att man saknar gamla medlemmar som skrivit i flera år innebär inte att ny medlemmar inte är välkomna.
Däremot så har många trogna medlemmar som skrivt mycket bara försvunnit. Ibland efter konflikter.
En del av konflikterna gällde angående om man skulle få diskutera annat än trädgård här. Rubriktråden hette småprat om trädgård och annat.
Det utvecklade sig till ett sådant meningsutbyte att Ingemar delade forat i avdelning småprat och trädgårdsfora där rubriken småprat om trädgård finns.
Förut innan den delningen så gick det inte fem minuter kvällstid innan det rullade på med inlägg. Numera kan inläggen dröja en halv dag.
Kanhända är det så att man inte byter fora för att hänga med på enbart småprat och då blir det forat dött/ segt. Det är väl en förklaring jag vill tro på.
Men tyvärr så hör man ofta kommentaren "jag skall hålla mig till trädgådsforat" för att osv. Även vid delningen så kunde man känna lite av den stämningen att vissa bara strikt ville att det skulle diskuteras trädgård även om många medlemmar kännt varandra i flera år. Jag kände då och känner fortfarande att man ville bli av med barlasten. Sorry.
Ett annat ämnesrelaterat fora jag deltager i gjorde samma grej som här. Så att säga sorterade bort barlasten från det ämnesrelaterade. Forat dog på tre veckor till ingenting. Nu har man lagt ner för att börja om igen till hösten.
Sulawesii
03-05-2005, 17:22
CITAT (oldwolfie @ 03-05-2005, 18:14) rör inte min kakform heller   Bara om du låter bli min
Bettson
03-05-2005, 17:25
Får väl gå upp på vinden och hitta mina spadar och former f-låt formar jag också.
Bettson
03-05-2005, 17:45
För övrig så får vi nog se till att komma iform ordentligt. Förr i världen (ursäkta alla nytillkomna, ni är visst välkomna) så lyste de knallröda kuveren både här och där. Var som rena julgransskyltningen. Tittade just igenom hela forat Det fanns ett enda helrött, gissa var. Ska vi inte leta efter julgransbelysningen också och inte bara hinkar och spadar.
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 18:45) För övrig så får vi nog se till att komma iform ordentligt. Förr i världen (ursäkta alla nytillkomna, ni är visst välkomna) så lyste de knallröda kuveren både här och där. Var som rena julgransskyltningen. Tittade just igenom hela forat Det fanns ett enda helrött, gissa var. Ska vi inte leta efter julgransbelysningen också och inte bara hinkar och spadar.  Vad betyder dom röda då?
Bettson
03-05-2005, 17:55
Står längst ner.
Rött= Hett inlägg nya svar. Rosa= hett inlägg inga nya svar
Grönt fungerar likadant fast där är svarsfrekvensen lägre eller tråden är ny, tråden rör sig långsammare.
Mycket helrött och helgrönt innebär att det är mycket nya inlägg och mycket heta inlägg där många skriver.
Så blekt som det är nu har jag inte sett på länge. Dvs få skriver.
CITAT (Bettson @ 03-05-2005, 18:55) Står längst ner.
Rött= Hett inlägg nya svar. Rosa= hett inlägg inga nya svar
Grönt fungerar likadant fast där är svarsfrekvensen lägre eller tråden är ny, tråden rör sig långsammare.
Mycket helrött och helgrönt innebär att det är mycket nya inlägg och mycket heta inlägg där många skriver.
Så blekt som det är nu har jag inte sett på länge. Dvs få skriver. Ingen törs väl?  Man får mest en kommentar att kolla google eller sök på tidigare.....o.s.v.  Det känns lite väl opersonligt, så är det inte så mycket av på andra ställen jag vart på.
kerstin z5-6
03-05-2005, 18:09
Som jag hoppas att ni redan vet så gillar jag att nya kommer till, gillar inte gogglesvar - har jag tjatat om förr -(man vet kanske hur växten ser ut o vad den heter ,men vill ha odlarerfarenheter ) Sen tror jag Bettson, att du är lite utarbetad -ser dig sällan -synd,men så är det ju att ha eget , och att det inte kan förväntas så hög fart -denna årstid .. jag har då mkt mindre tid här o kommer att få ännu mindre när snön väl smälter ... Jag tycker inte heller att det hänvisas till sökfunktionen särskilt ofta -själv är jag dålig på att söka via den -så jag finner det svårt att råda andra till det Sen är jag mest intresserad av Trädgårdsfrågor , men tycker det är kul ibland med annat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|