Jag har försökt med både ris och ros. Inget har hjälpt. Får bara svaret att det, och det, och det och det på huset skall göras först.
Så sisådär om femton år så har han nog inte huset att skylla på längre.
Och om man nu bara skulle få honom att diskutera en semesterresa så vill han åka upp till Norrland och fiska. Helst så skall vi tälta ute i ödemarken helt utan bekvämligheter. Det är bara det att min rygg inte håller för sådana strapatser. Framförallt inte om femton år när jag närmar mig sextiofem.
Har försökt att tala om att jag åker på semester ensam om han inte följer med. Men jag tror han är övertygad om att jag inte hittar någon att åka med.
Jag skulle vilja åka på en kortare kryssning, ta det lugnt äta gott och slippa se allt det där hemma som man borde ha gjort i stället för att ta igen sig. Och framförallt få tid att prata.
En lite längre semester så skulle jag vilja vandra per häst i Skottland. Sova över på små pubar, se en tattoo och underbar natur och härliga stenslott.
Gubben min klarar av att färdas till häst och red mycket i sin ungdom så det vore inget problem för honom på något vis.
Han har tinnitus så högljudda konserter och restaurangbesök kan inte komma i fråga. Sola och bada avskyr han aktiv som han är. Och romantiska weekendar på herrgårdar finge jag inte med honom på. I så fall skulle jag nog få använda gummiklubban och forsla honom dit innan han vaknar.
Han vill i så fall satsa pengarna på en jaktresa, men jag jagar inte.
Han är inte förskräcklig alls min gubbe även om det kan låta så. Det är bara det att begreppet vårda förhållandet inte är något han tycker behövs.
Han är alltså fullkomligt nöjd i livet, förmodligen med mig också.