Javisst, de borde inte ens kunna lämna odlaren!
Jag besökte några stora försäljningsställen 5 ggr en vår för några år sedan. Första gången för att kolla om de sålde sjuka fruktträd och hur många av varje sort när första leveranserna kom. Andra gången för att säga till närmaste personalen att de hade kräfta och grenskorv på den och den sorten. Tredje gången för att upptäcka att de inte hade åtgärdat trots påkallelse, och för att boka intervjutid med cheferna på ställena.
Intervjuerna handlade om deras sätt att kontrollera god kvalitet på fruktträden. De berättade en lång stund om hur enormt god kontrollen var; kontakt med odlarna, jättebra grundmaterial, välutbildad personal, reklammationer tillbaka till odlarna javisst javisst etc. Jätteviktigt med kvalitet...
Under denna del av samtalet blev det så småningom klart vilka problemen var. Cheferna definierade det som kunderna - att vi var problemen. Kunderna kunde ingenting, och fattade ingenting om vad som gällde för handeln heller.
Så frågade jag vilka sjukdomar på träden som orsakade mest problem i handeln. LÖSS sade nästan alla!!! Naturlitgvis eftersom löss syns och de flesta känner igen dem. Men kräfta och grenskorv då? O neeej, det har vi aaaaldrig haft, skulle vi aaaldrig kunna ha.
Så gick vi tillsammans ut bland träden och jag visade dem kräfta. OOOOj oj oj nu blev det fart. Alla sjuka träd ställdes ut på plan och chefen (särskilt på Växus/Plantagen) ryade med de anställda att ta bort dem. Hade aaaaldrig hänt förut och mängder av förklaringar om varför det kunde ha skett just då, superundantaget förstås... Alla kom med sådana förklaringar utom Brunnsvikens trädgårdar. Där var det inga bortförklaringar, bara konstaterande att chefen skulle lära upp personalen att kolla bättre i framtiden. Där ser det oftast mycket bättre ut nu också.
Sen besökte jag alla en gång till. De hade tagit bort de sjuka träden - utom ett företag. Växus vid Bergianska, nu Plantagen. Alla kräftsjuka träd stod till försäljning igen. Nu har de nya ägare men samma trädgårdschef. Nya träd men samma kräfta.
Och där har man policyn att inte köpa in E-märkta träd eftersom deras egna kontroller och virusfria odlare är himla bra ska ni veta... Jag tycker också det är bra. Hos dem har jag kunnat beskåda kräfta och grenskorv i alla stadier och lärt mig en hel del om unga träds sjukdomssymptom.
Om jag hinner i höst ska jag kolla rotsnurr. Det är ju då som höstreorna kommer med plantor som stått i kruka länge.
--------------------
|