CITAT (emalin @ 06-05-2005, 19:49)
Jag kommer att följa dina experiment med stort intresse
Igår klippte jag 206 äckelpäckel i trädgården, jag hade nog kunnat dekapitera lika många till om jag bara hade orkat.
Lycka till med elstängslet!
/Malin
206!
Det var bra gjort! själv lyckades jag med 130 en kväll förra året efter 1 veckas semester kommer jag ihåg.
Nåväl. pilot projectet gick ikväll över till implementering fas 1 (av 3).
DVS. täppa till mot skogen, 25meter. (har en 20 meters rabatt precis innanför *= smaskens för sniglar.. nu decimerad till 70% av sagda djur*)
Prylar:
Transformator= gratis (40v från en kastad satelit reciver)
Lister = Gratis
Förkopprad ståltråd= MIG tråd biltema 59:-
1st -100 ohm motstånd för att rädda transformatorn om trådarna går ihop= 2:-
2st motstånd + en lysdiod i början för att se om strömmen är på + en blinkande i slutet på slingan för att se att det finns ström hela vägen = 15:-
(vardags lyx

)
"sockerbitar" för att koppla ihop modulerna= 19:-
Jämnade till marken, kopplade in min första prototyp, satte på strömen-jepp, dioden lyste fint röd, lade ut mina 8 andra moduler och kopplade ihop dem, samt hade lite sand jord upp mot listerna så de inte lyckas krypa under, satte dit den sista blinkande dioden i slutet... och började borsta rent listerna tillbaka från sand och jord... kommer nästan tillbaka till starten..??! tror ni inte att det redan satt en 3cm:ers på tråden !
Måste vara ett svårslaget rekord av självmord

, snigeln hade haft max 15 min på sig sedan jag var där sist.
Förstår ni nu hur jag har det?!
Ska nu se hur det fungerar i regn och så, innan jag fortsätter med etapp 2 och 3. ( rabarber/sallad land och potatisland)
Håller man efter de på tomten nu så borde det successivt minska.

(har asfalt på 2 sidor om hörntomten, så ev. så blir fas 4 mot grannens häck

)
Fortsättning lär följa om ngn vecka med resultatet..